Psychological Well-being among the Gifted Students and its Relation to Some Variables

Authors

  • Prof. Dr. Fawqiya H. Abdulhamed Faculty of Education - Zagazig University - Arab Republic of Egypt
  • Prof. Dr. Mouyad E. Jarjes College of Education - Saladin University - Erbil - Kurdistan Region - Iraq
  • Hanefa H. Yousif College of Education - Saladin University - Erbil - Kurdistan Region - Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp808-821

Abstract

        The current research aimed at identifying the levels and dimensions of psychological well-being among the Gifted students in the governorates of (Erbil, Sulaymaniyah, and Dohuk) in the Iraqi Kurdistan Region, and knowing the differences in the levels of psychological well-being attributed to gender (males, females) and the conservation. The research sample consisted of (233) male and female students from Gifted schools, i.e., (127) male students and (112) female students, and the psychological well-being scale (researchers preparation) was applied to the research sample after verifying its sincerity and stability. This paper witnessed using descriptive approach to verify the objectives of the research. The results showed that the Gifted students are distinguished by a high level of psychological well-being. Likewise, the results displayed that there were no statistically differences between males and females in the level of psychological well-being and dimensions. Meanwhile, the results showed that there were statistically differences in favor of Gifted students in Sulaymaniyah Governorate in the first place and in interest of Gifted students in Erbil Governorate in the second rank. Accordingly, this study arrived at a number of conclusions and introduced a number of recommendations and suggestions.


Keywords: Psychological Well-being, Gifted Students, Dimensions of Psychological Well-being, , Conservation

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

- -أل دلهم ، ماجد و خالد حمودي . (2021).القدرة التنبؤية للتفكير الايجابي بمستوى الرفاهية النفسية لدى الطلبة الموهوبين .مجلة الجامعة العربية الامريكية للبحوث مجلد(7) العدد(2). 2021.الصفحات 1-28 .

- -البقمي ،براء محمد و فاطمة حمدي الغنامي. (2021).الانشطة الابداعية وسمات الشحصية وعلاقتهما بالرفاهية النفسية لدى عينة من طالبات المرحلة الثانوية الموهوبات بالجدة.مجلةكلية التربية –جامعة عين الشمس .العددالخامس والاربعون .(الجزء الثالث)، 355-418

- -جروان،فتحي عبدالرحمن. (2004).الموهبة والتفوق والابداع.ط2.عمان .الالردن: دار الفكر.

- -جمعة ،أمل احمد.(2020).القدرة التنبؤية لكل من انماط سلوك طلب المساعدة واساليب التنظيم المعرفي للعاطفة بالرفاهية النفسية المستدامة لدى طلاب الجامعة .مجلة كلية التربية .جامعة الازهر ،العدد(186،الجزء الاول).

- - حجازي، مصطفى .(2012) إطلاق طاقات الحياة قراءات في علم النفس الأيجابي.بيروت .لبنان: مكتبة التنوير للطباعة و النشر.

- حيدر، عبدالعزيز. (2018). الشيخوخة النفسية أسبابها و طرق مواجهتها عمان .الأردن: دار الرضوان للنشر و التوزيع .

- --طه،هبة حسين اسماعيل.(2020).ابعاد الرفاهية النفسية وفق نظرية رايف Ryff محددات للصمود الاكاديمي لدى الطلاب الموهوبين.مجلةالخدمة النفسية .العددالثالث عشر.

- منصور ،السيد كامل الشربيني .(2014). مدخل الى التربية الخاصة . عمان الاردن: دارالشروق.

- علي،إسراء حسن. (2018).العلاقة السببية بين الرفاهية النفسية والتفاؤل لدى طلبة الجامعة .مجلة كلية التربية الاساسية .المجلد 24-العدد100.

- الروسان ،فاروق.(2006). سيكولوجية الأطفال غير العاديين مقدمة في التربية الخاصة.ط6 الاردن: دار الفكر للطباعة والنشر.

- خرنوب، فتون .(2016). الرفاهية النفسية و علاقتها بالذكاء الأنفعالي و التفاؤل. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية و علم النفس. المجلد الرابع العشر. العدد الأول.

- -AL-kharusi.et.al.(2021). The level of gifted students Psychological well-being at the basic Education schools in muscat governorate in the sultanate of oman,IJASOS-Internotional E-journal of advancesin.socialscinces,vol.vll,issue.21december2021,p:672-680 http://ijasos.ocerintjournals.org

- -Huppert, Felicia A. (2009) .Psychological Well – Bing: Evidence Regarding it’s causes and consequences APPLED Psychology: Helth and Well – Bing (2), P 137 – 164

- -Maalulut.et.al.(2015). psychological well-being among Giffted students at the national Gifted center in Malaysia .asian conference on psychology &behavioral sciences official conference procedings.pp:1-9 www.iofo.org

- -Neihart,Maureen .(1999).The impact of giftedness on psychological well-Being:what does the empirical Literature Say?Roeper.Review,Vol.22,NO.1,P;10-17

- Ryff ,Carol .D &Corey Lee M. Keyes. (1995). The structure of psychological Well – Being Revisited, journal of personality and social psychology, Vol 69, No49, P:719-727

- Ryff ,Carol D. & Burton H.Singer. (1996). Psychological Well – Bing: meaning, measurement, and implications for psychotherapy Research Psychother psychosom , 65: 14-23

- Ryff ,Carol .D. & Burton H. Singer. (2008). Know thyself and Become what you are: A EUDAIMONIC APPROACH to psychological Well – Bing, journal of Happiness studies 9: 13-39

- Ryff, Carol. D. (2014). psychological well – Bing, Revisited: Adbances in the science and practice of Eudaimonia, psychother Psychosom, 83: 10-28

- volcova.et.al(2020) of psychological well-being of adolescents gifted in math,humanities and sports: comparative analysis. Psychology in education, vol.2,no.4,p:358-365. www.psychinedu.ru

Published

2023-12-20

How to Cite

أ.د.فوقية حسن عبدالحميد رضوان, أ.د.مؤيد إسماعيل جرجيس, & حنيفة حسن يوسف. (2023). Psychological Well-being among the Gifted Students and its Relation to Some Variables. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 808-821. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp808-821

Issue

Section

Research Articles