Ways to Develop Mountain Tourism to Market it as a Tourist in the Kurdistan Region of Iraq

Authors

  • Afaf Y. Noori Department of Tourism Facilities Management, Technical Administrative Institute, Erbil Polytechnic University, Kurdistan, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v1n2y2020.pp107-132

Abstract

The research aims to activate the tourism development of the mountainous region in order to obtain a tourist product and make it a competitive achievement as a major tool for tourism promotion and put it on the map of tourism for its marketing. Since, the Kurdistan Region has a lot of natural and human elements worthy of a tourist demand during the four seasons, the identity and presence of the Kurds highly linked with the mountains and a national political, presence and national and these factors enrich the human resources. Thus, mountain tourism is a distinctive productive sector if it is invested well. The problem of the research is reflected in the following question: How can we obtain a mountain tourism product that fits and harmonizes with the property of the mountain heritage for marketing? To answer this question, the study has adopted a descriptive analytical approach that contributes to the study of the natural and human components of the mountainous areas in the Kurdistan Region. For this reason the researcher conducted a survey by designing a questionnaire that included 30 questions which was distributed randomly over 44 tourists who came to Erbil City. One of the most important conclusions that the research has arrived at is that the mountainous areas in the Kurdistan Region possesses natural and human resources, where geographic diversity and social heritage are intertwined to form harmonious elements. One of the most important recommendations made by the study is the implementation of strategic developmental policies in the mountainous areas that face many challenges and constraints due to the political, legal, security and organizational reality of the public and private sectors, which negatively affect the tourism development and the ability to market them. It is also recommended that the infrastructure and superstructure must be developed, the most important of which is the road network that exceeds all land difficulties. Additionally, the development of strategic projects such as the railway network to cover large areas of the region and link all its bridges and districts and districts with important city centers and all over Iraq as well as abroad is also recommended. Tourism laws related to environmental aspects and preservation of cultural heritage to achieve sustainable development is also issues to be considered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المجمع العربي للمحاسبين القانونينن(2001) ، مفاهيم التدقيق المتقدمة ، عمان، الأردن

المجمع العربي للمحاسبين القانونين (2001) ، تقنية المعلومات ،مطابع الشمس، عمان، الأردن، 2001

عبدالله ، خالد أمين(2004) ، (علم تدقيق الحسابات الناحية النظرية والعملية) دار وائل للنشر، عمان،الأردن

عبدالمغني، فضل علي (2003 ) مدى تطبيق معايير التدقيق الداخلي المتعارف عليها في البنوك التجارية اليمنية، رسالة ماجستير ، جامعة اليرموك ، عمان

الخطيب، خالد راغب(2010) ، مفاهيم حديثة في الرقابة المالية والداخلية في القطاع العام والخاص ، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع ، الأردن، 2010

العبادي، مصطفى راشد(1999)، تطور المراجعة الداخلية بين النظرية والممارسة العملية في ضوء التحديات الاقتصادية والاجتماعية التي تواجه الوحدات الاقتصادية ، دراسة ميدانية المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، كلية التجارة - جامعة عين شمس ، القاهرة، العدد الأول، يناير

توماس وهنكي ،وليم توماس وامرسون هنكي (2009 )،"المراجعة بين النظرية والتطبيقية ،تعريب ومراجعة :احمد حامد حجاج وكمال الدين سعيد ،دار المريخ للنشر ، رياض ، السعودية

الذنيبات ،علي عبد القادر2015 ،"تدقيق الحسابات في ضوء المعايير الدولية –نظرية وتطبيق "طبعة خامسة ، دار وائل اانشر ،عمان ،اردن

الصحن وآخرون ،عبد الفتاح محمد وحسن احمد وشريفة علي (2007 ) ،"اسس المراجعة الخارجية " المكتب الجامعي ،الاسكندرية ،مصر

عبدالله ،خالد أمين (2004 )،"علم تدقيق الحسابات –الناحية النظرية "طبعة ثانية ، دار وائل للنشر ،عمان ،اردن

أرنزولوبك (2009) ، المراجعة – مدخل متكامل – كتاب مترجم ، دار المريخ للنشر

الخطيب ، خالد ، الرفاعي ، خليل ، علم تدقيق الحسابات النظري والعملي ، دار المستقبل للنشر والتوزيع – الطبعة الاولى – عمان – الاردن : 2009

جوهر، هيبة نجيب عزيز (2007) ، العوامل والمتغيرات المؤثرة في قياس جودة اداء عملية التدقيق في ضوء معايير التدقيق الدولية ، دراسة ميدانية في مكاتب مراقبي الحسابات في العراق ، بحث مقدم الى مجلس أمناء المعهد العربي للمحاسبين القانونيين ، بغداد

الجعافرة ، محمد صفلح (2008 ) ، مدى حرص مكاتب التدقيق على توفير متطلبات تحسين فاعلية التدقيق المخارجي للشركات المساهمة العامة الاردنية ، رسالة ماجستير مقدمة الى جامعة الشرق الاوسط للدراسات العليا ، كلية العلوم الادارية والمالية ، الاردن ، نيسان

توماس ، وليم ، هنكي ( 2009 ) ، امرسوث ، المراجعة بين النظرية والتطبيق ، كتاب مترجم ، دار المريخ للنشر ، السعودية

سالم ، عادل ، العنزي ، سالم( 2008 ) ، دور ديوان المحاسبة في مواكبة التطورات لعمليات التدقيق وذلك من خلال استخدام الحاسب الآلي ، بحث مشارك في مسابقة البحوث التاسعة ، ديوان المحاسبة – دولة الكويت : أكتوبر

الشريف ، محمود مصطفى منصور ، أطار مقترح لمراجعة نظم المعلومات المحاسبية الالكترونية ، دراسة نظرية – تطبيقية ، جامعة بنها ، كلية التجارة ، مصر :2006

http://www.JPs-dit.com دليل المحاسبين

Black,j.s&porter,l,w(2000),Management Meeting New Challenges, prentice Hall.

Boynton. William. C , & other (Modern Auditing) seventh edition, John Wiley & sons , 2001.

Elliot ,G,(2004) Global Business Information Technology system Theory &Practice, London, Longman.

Global Accounting profession shares Best practices to help Businesses manage E-commerce Risks, business wire , jan. 25,

Lucas,H.C(2000),Information Technology For management, Irwin, McGraw-Hill.

www.IFAC.org/store.jan.2003:7

IFCA,) 2001( Handbook, "Technical Pronouncement", :

Harkens M.D &Green BP(2004)e-commerce impact on audit practices ,internal auditing.vol,19,issuce, march

Romney , Marshall B. & Steinbart, Paul John , (2000),” Accounting Information System”, Eighth Edition , Prentice Hall International, Inc

Yogen,Appalraju) 1998( ,Accountants chip in to build trust in E-commerce,Canada,Nov.23, ,vol . 24

Published

2020-12-30

How to Cite

نوری ع. ی. (2020). Ways to Develop Mountain Tourism to Market it as a Tourist in the Kurdistan Region of Iraq. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 1(2), 107-132. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v1n2y2020.pp107-132

Issue

Section

Research Articles