The Role of Social Marketing in Addressing Gender Issues in the Kurdistan Region

(Statement of Women's Institutions and Organizations) for example

Authors

  • Avan F. Asaad Department of Media technical, Erbil technical management college, Erbil Polytechnic university, Erbil, Kurdistan Region, Iraq
  • Hardawan M. Kakashekh Department of Media, College of Arts, Salahaddin University-Erbil, Erbil, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp236-249

Keywords:

Role, Social marketing, Gender, Women's institutions and organizations

Abstract

This study is an attempt to find out the relationship and role of social marketing for gender issues by women's institutions
and organizations in the Kurdistan Region. The aim of the study is to determine the role and level of reliance of women's
institutions and organizations in social marketing of gender issues and to determine the methods of social advertising in this
field. To achieve the objective of the study, the researchers used in-depth interview methods to collect data and analyze social
marketing activities, utilizing a sample of social marketing activities of women's institutions and organizations was taken.
The most important findings of the researchers are as follows. There are very few active organizations in the field of gender.
Part of it is due to misunderstanding and lack of knowledge about gender. The other part relates to the policy direction, lack
of financial support, inadequate work plans and strategies, ambiguity in employment policy, ineffective of social marketing
campaigns in gender equality, unrepresented women in decisionmaking and lack of legal awareness. The marketing style of
women's institutions and organizations’ is more traditional and less modern. This affects the delivery of messages and content of
social products, mostly distributed in the centers of major cities and the masses of towns and districts are deprived of it.
Conclusions and recommendations are presented at the end of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

سەرچاوەکان بەزمانى عەرەبى

كتێب:

-ثامر یاسر البكری، التسویق والمسئوولیة الاجتماعیة، عمان، دار وائل للنشر، 2001.

-ذوقان القيشاوي ، التسويق الإجتماعي ، ط1 ، 1997م.

-سامی عبدالعزیز، التسویق الاجتماعی و السیاسی، الطبعة الاولی، دار نەهضة مصر، 2013.

-سلوی العوادلی، التسویق الاجتماعی،دار النهضة العربیة،2011.

-فـؤاده عبـد املنعـم البكـري، التسـويق الاجتماعـي وتخطيـط الحمــلات اإلعالميــة، ط1 ،عــامل الكتــب، القاهــرة، 2007 .

-كریمان فرید، المسئولیة الاجتماعیة و التسویق الاجتماعی، الطبعة الاولی، دار النهضة العربیة، 2006.

-كریمان فرید، المسئولیة الاجتماعیة و التسویق الاجتماعی، الطبعة الاولی، دار النهضە العربیة 2006.

- لارا عرجان ، التسويق الإجتماعي في قطاع النجاح ، ط1 مطبعة الحرة – مصر ، 2010.

-محمد إبراهيم ، تسويق الاجتماعي ، دارالوائل للنشر ، ط1 ، 2004م.

-محمد ابراهیم عبیدات، التسویق الاجتماعی، الاخضر والبیئ، دار وائل للنشر والتوزیع، 2004 عمان.

-ناجي معلا، بحوث التسويق ، مدخل منهجي تحليلي ، دارالوائل للنشر ، ط ،3 2006.

-نفین احمد غباشی، تائثیر برامج التسویق الاجتماعی لقضیة التلوث الصناعی فی مصر، دكتوراة غیر منشورة، كلیة الاعلام، جامعة القاهرة، 2002.

سەرچاوەکان بە زمانى ئینگلیزى:

- Andreasen ‚Alan R. - marketing social change ,san Francisco, CA:Jossey Bass publishers, 1995.

- Andreasen,A. (1995).Marketing social change: Changing behavior to promote health, social development, and the enviroment (p.7).san Francisco,CA:Jossey-Bass.

- Kotler p.& Roberto, E.(1989).Social marketing. Strategies for Changing public Behavior .New York: the free press.

- Kotler p.,&Zaltman, G.(1971) Social marketing. An approach to planned social change.Journal of marketing ,35:3-12.

- Philip. kotler and Eduardo L. Roberto: social marketing strategies for changing public Behavior. The free press, Macmillan, Inc., New York, 1989.

Glanz, K, F. Lewis and B. Rimer (1997), Health Behavior and Health Education. San Francisco: Jossey-Bass.

Richard K. manoff :social marketing .New Imperative for public Health. Praeger, New York,1985.

چاوپێکەوتنەکان:

-پ.د.هێرش رسول موراد، مامۆستاى بەشى راگەیاندن زانکۆى سلێمانى.

- پ. ی. د. حەبیب کەرکوکی پەیمانگای زانستی ڕاگەیاندن زانکۆی ڕور بۆخوم - ئەڵمانیا.

-پ.ی.د ئاراز رەمەزان احمد پرۆفیسۆری یاریدەرەر زانکۆی راپەرین دیجیتاڵ میدیا.

-پ.ی.د.ژیا عباس قادر، مامۆستاى بەشى کارى کۆمەڵایەتى زانکۆى سلێمانى.

-پ.ی.د.کاروان قادر عەلى، پرۆفیسۆرى یاریدەدەر، زانکۆى پۆلیتەکنیکى سلێمانى.

-د. ظاهر حمدامین صابر پسپۆری ورد :ڕادیۆ و تەلەفزێۆن-ریکلام بەشی میدیا کۆلێژی تەکنیکی کارگیری هەولیز زانکۆی پۆلیتەکنیکی هەولیر

- م.شهلە صالح عبدالله مامۆستا لە زانکۆی سۆران لە بەشی سیاسەت و پەیوەندیە نێودەوڵەتیەکان. پسپۆری زانستە سیاسیەکان.

-پ.ی.د.بەهات حەسیب قەرەداخى، پرۆفیسۆرى یاریدەدەر، زانکۆى پۆلیتەکنیکى هەولێر

- ئارى ره‌فیق، ماسته‌ر له‌ كۆمه‌ڵناسى، ى.به‌ڕێوه‌به‌رى گشت به‌ره‌نگاربوونه‌وه‌ى توندوتیژى دژبه‌ ئافره‌تان و خێزان له‌وه‌زاره‌تى ناوخۆ.

- م.دنیا صلاح الدین مردان مامۆستا لە بەشی کاری کۆمەلایەتی چالاکوان و راهێنەری کۆمەڵگەی مەدەنی کۆمەڵناسی و سیاسەتی کۆمەلایەتی جێندەر.

-د.کاوە مەحموود، وەزیرى پێشووى رۆشنبیرى و لاوانى حکوومەتى هەرێمى کوردستان.

Published

2023-08-26

How to Cite

أسعد ئ. ف. . . . . . . . ., & كاكەشێخ ه. م. . (2023). The Role of Social Marketing in Addressing Gender Issues in the Kurdistan Region : (Statement of Women’s Institutions and Organizations) for example. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 236-249. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp236-249

Issue

Section

Research Articles