Creative Marketing and its role in Revitalizing Tourism Marketing

A Field Study of Companies, Travel and Tourism Agencies in Erbil Governorate

Authors

  • Dr. Afaf Y. Nori Agha قسم ادارة المنشات السياحية، المعهد التقني الإداري، اربيل، جامعة أربيل التقنية، اقليم كوردستان العراق

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp728-748

Abstract

 

 

Abstract

The aim of this research is to identify the concepts of creative marketing since the tourism industry and its products are subject to change and innovation reflecting the continuous changing desires and needs of tourists. 

There are a number of challenges that face tourism marketing both within the tourism enterprises and outside it, relating to economic and political instabilities and mishaps in addition to the challenges brought forward by advanced technological that affect both products and services and therefore all methods and strategies should be adopted in order to face competition and achieve competitive advantage. 

The research is comprised of theoretical investigation and fieldwork in order to find a prospective strategy to follow for tourism marketing in the Kurdistan Region. A random sampling of companies and travel agencies were taken in Erbil governorate. The question of the research is to find out the feasibility of implementing creative marketing in a company, or a travel agency that deal with tourism in Erbil for enhancing tourism marketing.

Therefore, the research dealt with the top terminologies in the field of innovation in order to avoid confusion between innovation, creation, invention and renewal. It also dealt with creativity in general and creativity in marketing in particular, and samples from marketing creativity in the field of tourism and its requirements. The field work was comprised of two parts, the first part included field visits and interviews with tourism marketing personnel, in which the samples where from the private sector. Likewise, there were field visits to the board of tourism  in the Kurdistan Region, and many in person meetings took place with a number of managers who are directly or indirectly involved in tourism marketing. The research arrived at a number of conclusions and recommendations, the most significant of which is that creative tourism marketing has become a demanding necessity because it aims at discovering the desires and the latent needs of tourists that are not realized by them or those that tourists are unable to express or unwilling to express. As for the conventional form of tourism the needs and the desires are clear in the minds of the tourists and they are willing to articulate them easily. The most important recommendations deal with the fact that the personnel in the field of tourism marketing, be it companies or travel agencies in the Kurdistan region, are in dire need of developmental programs that would further empower them to work in the field of marketing, and they are in need of advanced and up-to-date vocational skills in creative marketing. There is also the need to review the form that is used to offer licenses for the profession of tourism on the part of companies, travel agencies and travel offices, especially as far as experience and prequalification are concerned so as the Kurdistan Region would meet the international standard criteria for tourism.

Key words: creative marketing, tourism and travel (company, agency, office), Erbil

 

 

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع

- ابو جمعة، ن (1997)، ،" نماذج واقعية للإبتكار في مجال التسويق" بحث منشور في مجلد المؤتمر السنوي الثاني للعلوم الادارية ، منظمات الأعمال في مواجهة التحديات الجديدة : الأداء المحلي والأداء العالمي، جامعة الإمارات العربية المتحدة ، كلية الادارة والاقتصاد (16-18 نوفمبر 1997م)، ص-ص 309-318.

- الجزيرة ( 2020 ), منشورات,متاح في https://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/ تاريخ الدخول 2-9-2020

- السيد متولي، م(1988)، " خصائص البيئة التنظيمية وأثرها على أداء الإدارة الجامعية : دراسة تطبيقية على جامعة الملك عبد العزيز بجدة"، بحث منشور في المجلة العلمية للبحوث والدراسات التجارية وإدارة الأعمال ، جامعة حلوان ، المجلد الثاني ، العدد الثالث

- النجاح ، مهارات النجاح، مبادىء النجاح، الذكاء والتفكير، متاح في https://www.annajah.net تاريخ الدخول 16-9-2022

- المدينة,2022 منشورات "أبيار علي حي الميقات والعبرات" متاح في https://www.al-madina.com/article/ تاريخ الدخول 23-8-2022

- الوقائع المصرية(2022)، منشورات قانونية، متاح في https://manshurat.org/node/25932 تاريخ الدخول 9-9-2022

- برلمان اقليم كوردستان، (2022)، منشورات، متاح في https://www.parliament.krd/arabic-news/posts/2021/ ، تاريخ الدخول 9-9-2022

- ترك بريس(2017)، منشورات، متاح في https://www.turkpress.co/node/31594 تاريخ الدخول 9-9-2022

- تريكي، خ وبري، م (2018)، تسويق سياحي وفندقي ابتكار التسويق كمدخل لرضا الزبون على الخدمات السياحية دراسة حالة مجموعة من الوكالات السياحية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الوادي الشهيد حمه لخضر العموم الاقتصادية والتجارية وعموم التسييرقسم العموم التجارية، الجزائر.

- سليماني، م (2007)، الابتكار التسويقي وأثره على تحسين أداء المؤسسة دراسة حالة: مؤسسة ملبنة الحضنة بالمسيلة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة المسيلة قسم علوم التسيير، الجزائر

- عبداوي، ن (2017)، مساهمة التسويق الابتكاري في خلق القيمة للزبون دراسة حالة عينة من زبائن مؤسسة " Condor للأكترونيات" بمدينة بسكرة، بحث منشور في مجلة أبحاث اقتصادية وإدارية العدد التاسع عشر -جوان (شهر حزيران)، جامعة محمد خيضر بسكرة - كلية العلوم االقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، الجزائر.

- عوادي، م(2020)، دور التسويق الابتكاري في تحقيق التنمية السياحية ) دراسة حالة الوكالات السياحية, رسالة جستير غير منشورة ، جامعة 08 ماي 1945 كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير قسم العلوم التجارية،الجزائر.

- قواسمية، م(2020)، دور التدريب السياحي في تحسين أداء المؤسسات السياحية،رسالة ماجستير تخصص تسويق فندقي وسياحي ، كلية العلوم االاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير قسم العلوم التجارية ، الجزائر.

-K24 -منشورات. متاح في https://www.kurdistan24.net/ar/story/30186

تاريخ الدخول 12-9-2022

- مدوش، ر(2019)، دور التسويق الابتكاري في المؤسسات (عرض تجارب عالمية)، بحث منشور في مجلة التسويقية وادارة الاعمال 1655-2588 ISSN المجلد الثالث / العدد 51 ص 39-48، جامعة لوتيسى علي_البليدة 9، الجزائر

- مستجدات ورؤى سويسرية (2022)، منشورات تجربة سويسرا في مجال التسويق الابتكاري السياحي، متاح في https://www.swissinfo.ch/ara/%D8%تاريخ الدخول 5-8-2022

- محبوب، ع وسنوسي، ع (2022)، الشراكة بين القطاعين العام والخاص كأداة لتحقيق التنمية السياحية، بحث منشورفي مجلة الافاق للدراسات الاقتصادية ISSN:2571-9769,EISSN2602-5051الصفحات 146-127 العدد02 المجلد 05.

- مقراني، ع و الاسود، م(2018)، دور الابتكار في تفعيل القطاع السياحي وتطوير المنتجات السياحية "نموذج كلارك وأبرناتي" مجلة الابتكار والتسويق جامعة قاصدي مرباح -ورقلة، بحث منشور في المجلد5 العدد1 ISSN:2353-0189، الجزائر

- منظمة الاياتا (اتحاد النقل الجوي الدولي )2022،منشورات ، متاح في https://www.iata.org/en/youandiata/travel-agents/ تاريخ الدخول 9-9-2022

- يمينة، م(2018)،أثر الابتكار السياحي على التنمية السياحية حالة إقليمي الأهقار بالجزائر و دوز بتونس رسالة دكتوراه غير منشورة , جامعة قاصدي مرباح – ورقلة, كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير قسم : العلوم التجارية، الجزائر

المراجع الاجنبيه

- Joe Tidd, C. Driver, and P.Sannders "Linking Technological, Market and Fianancial Indicators of Innovation", Economics of Innovation and New Technology, No. 4 (1996), pp. 155- 172

- McDonald, “SMEs - Twelve Factors for Success in the 1990s” Business Growth and Profitability, Vol. 1, No.1 (1990), pp. 11-

-Pam Scholder Ellen, William O. Vearden, and Subhash Sharma, "Resistance to Technological Innovation: An Examination of the Role of Self - Efficacy and Performance Satisfaction", Journal of the Academy of Marketing Science,Vol. 19, No.4 (1991), pp. 297-307.

- Philip Kotler, Marketing Management, 8th ed. (Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice - Hall Inc. 1997)

- R. M. S. Wilson and Colin Gilligan, Strategic Marketing Management : Planning, Implementation and Control (Oxford, U.K: Butterworth Heinemann, 1998), p. 334.

Published

2023-12-20

How to Cite

نوري آغا د. ع. ي. . . . . . . (2023). Creative Marketing and its role in Revitalizing Tourism Marketing : A Field Study of Companies, Travel and Tourism Agencies in Erbil Governorate. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 728-748. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp728-748

Issue

Section

Research Articles