The Impact of Funding For Press Institutions in the Kurdistan Region - Iraq,

A Field Study of the Contact Person

Authors

  • Ayad A. Murad Media Department, College of Arts, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan Region - Iraq
  • Hoshyar M. Ali Media Department, College of Arts, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan Region - Iraq
  • Hardawan M. KakaShekh Media Department, College of Arts, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan Region - Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v3n2y2022.pp220-232

Keywords:

Influence, funding, media organizations, contact

Abstract

Media organizations suffer from many problems, foremost of which is the restriction of the executive authority to it. It also includes crises related to the rights of citizens to obtain information, the decline of pluralism of opinions on various issues in light of a severe professional and objective crisis. Money has roamed political life and invaded the audio-visual and print media from channels, newspapers and radio to the point of taking over them. The constitutions and laws of many countries write down everything they see that serves the freedom of their people, but in reality they are often ink on paper. The authority, especially the state-owned media, and that its role is to serve the public and not serve the authority and its goals; However, this is not achieved on the ground. The media has now been recruited in the context of the current political polarization between the ruling institutions and their opponents, not only this; But often it implicated media bodies in inciting speeches involving discrimination based on political, sectarian or other m n the foundations on which criminalized under the Constitution, and despite the growing state control devices for recent media organizations as Sifand report through the acquisition of political capital operations on the media field.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع باللغة العربية:-

الكتاب:-

- أبراهيم فهد كنجو (1997)، الإدارة المالية، دار المسيرة، عمان، الاردن.

- ابن المنظور: لسان العرب، دار المعارف، (11/636)

- أحمد عبدالله الصباب و آخرون (2010)، اساسيات الإدارة الحديثة، أصدارات مكتبات خوارزم العلمية.

- أمين سعيد عبدالغني (2006)، إدارة المؤسسات الإعلامية في عصر أقتصاد المعرفة، دار أيتراك للنشر و التوزيع، القاهرة، مصر.

- تسو كاسوفو، ترجمة إيمان أحمد، إدارة الصحيفة، السلسة المهنية، مدرسة التضامن لتدريب وتأهيل الصحفيين، بغداد، العراق.

- إبراهيم أحمد أبراهيم (2009)، اقتصاديات صناعة الصحافة، العربي للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

- إبراهيم عبدالله المسلمي(2010)، إدارة المؤسسات الصحفية، العربي للنشر و التوزيع.

- سمير محمد كبريت (2010)، اللغة العربية و اعداد رجال الاعلام، دار النهضة العربية، بيروت، لبنان.

- سهام الشجيري (2014)، اقتصاديات الإعلام، الناشر دار الكتاب الجامعي، لبنان امارات،.

- عبدالله بن محمد الرفاعي (2015)، الأسس العلمية لتنظيم المؤسسات الصحفية و أثرها على الأداء الصحفي، دار جرير للنشر و التوزيع، عمان، الأردن.

- عطاالله أحمد شاكر،(2011)، إدارة المؤسسات الإعلامية، عمان، الأردن، دار أسامة للنشر و التوزيع.

- محمود عزت اللحام وآخرون (2018)، إدارة الإعلام واقتصادياته، دار الاعصار العلمي للنشر و التوزيع، عمان، الأردن.

- محمود علم الدين، د. أميرة العباسي (2001)، إدارة الصحف و اقتصادياتها، مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح.

- هيثم محمد الزغبي (2000)، الإدارة والتحليل المالي، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن.

- رابح خوني و رفية حساني (2008)، المؤسسات الصغيرة المتوسطة ومشكلات تمويلها، دار ايتراك للنشر و التوزيع، القاهرة ـ مصر.

- سمير محمد عبدالعزيز (2006)، أقتصاديات: الاستثمار، التمويل، التحليل المالي، مركز الاسكندرية للكتاب، مصر.

- صالح خليل أبو أصبع (2010)، إدارة المؤسسات الإعلامية في الوطن العربي، دار المجدلاوي للنشر و التوزيع، عمان، الأردن.

- طارق الحاج، مبادئ التمويل، دار الصفاء للنشر، عمان، الاردن، 2002.

- العالم بن محمد الحسيني، أبو الغيض، الملقب بمرتضى الزبيدى، تاج العروس من جواهر القاموس، دار الهداية، (30/427)

- الغيومي: المصباح المنير، العالم العلاقة أحمد بن علي المقرى الغيومي، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للراضعي، دار الفكر، مطبعة الاميرية، بيروت، لبنان، (2/586)

- الفيروز أبادي، القاموس المميط، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان، 1986، (4/52)

- محمد أبو سمرة (2011) الاتصال الإداري و الإعلامي، دار أسامة للنشر والتوزيع.

- محمود عساف (1987)، المنهج الاسلامي في إدارة الاعمال، مكتبة عين شمس.

- هردوان محمود كاكه شيخ، عبدالخالق أبراهيم،(2007)، اقتصاديات المؤسسات الاعلامية، مطبعة بيريظان، من منشورات الغرفة التجارة والصناعة أربيل، أربيل ـ العراق.

رسائل ماجستر

- فاطمة معاوي، دور قرارات التمويل في تحديد إنتاجية المؤسسة، مذكرة تخرج مقدمة لاستكمال متطلبات نيل شهادة ماستر في علوم الالتسير، إدارة أعمال مالية.

المجلات:-

- أبراهيم بن على ملحم، علماء الإدارة وروادها في العالم، مجلة الإدارة، دورية متخصصة تصدر عن المنظمة العربية للتنمية الإدارية، العدد 90 ـ أكتوبر 2011.

مواقع الإلكترونية:-

- http://ahmedkordy.blogspot.com/2011/05/blog-post-8228.html

- www.syreng.org/library/tanzeem-idori.ppt

- محمد عبدالحليم عمر، التأجير التمويلي من منظور الاسلامي، للمركز صالح كامل للأقتصاد الاسلامي، جامعة الازهر، 1998 وهي منشورة، ketabonline.com/ar/books/100110/read?page=1part=1

- ناصر البراق، وظائف الإدارة، الموقع الشخصي http://www.albarrq.co، تاريخ الزيارة ساعة 8.30 مساءً 8/3/2021)

- د. سلام زامل. الاتجاهات الحديثة في إدارة المؤسسات الصحفيّة ،NOOR PUBLISHING . S. IV

Published

2022-12-09

How to Cite

مراد ا. ا. . ., علي ه. م. ., & كاكةشيخ ه. م. . (2022). The Impact of Funding For Press Institutions in the Kurdistan Region - Iraq,: A Field Study of the Contact Person. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 220-232. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v3n2y2022.pp220-232

Issue

Section

Research Articles