Marketing Discourse Analysis in Kurdish Social Media During Covid-19

Express Delivery Companies for Example

Authors

  • Hiwa J. Taha Technical Department of Media, Erbil Technical College of Management, Erbil Polytechnic University, Erbil, Kurdistan Region, Iraq. E-mail:
  • Prof. Dr. Kawa A. Sherwani Technical Department of Media, Erbil Technical College of Management, Erbil Polytechnic University, Erbil, Kurdistan Region, Iraq. E-mail:
  • Asst. Prof .Dr. Abdulkhalq E. Mstaffa Technical Department of Media, Erbil Technical College of Management, Erbil Polytechnic University, Erbil, Kurdistan Region, Iraq. E-mail:

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp705-717

Keywords:

discourse, discourse analysis, marketing, social media, Covid-19

Abstract

Abstract:

This study entitles “Marketing Discourse of Kurdish Social Media During Covid-19”: . It deals with the marketing discourse of delivery companies on social media during the spread of Covid-19 in Iraqi Kurdistan Region. It aims at identifying the relationship between marketing discourse of the delivery companies and social media tools used at that period. The study uses discourse analysis and content analysis. It also uses survey as a tool to collect data from two delivery companies, namely ‘Talabat’ and ‘Lezzoo’.

The study incorporates all delivery companies in the region, but the sample of the study is the two mentioned companies, that have their offices in Iraqi Kurdistan Region. The study concludes that the most important topics used in the discourse of marketing on Kurdish social media by the delivery companies, on Facebook and Instagram, during covid-19, were introducing the companies’ services and cultivating the audience. The two companies focus on the discourse of emotion to get the attention of the audience in order to get their trust and confidence. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

سەرچاوەكان

دزەیی، پ.ی.د. عەبدولواحید موشیر (2014): پراگماتیكی دەق و گوتار، ناوەندی ئاوێر بۆ چاپ و بڵاوكردنەوە، هەولێر.

عەلی، د. شێرزاد سەبری (2020): شرۆڤەكرنا گوتارێ، كتێبخانەی موكسی، دهۆك.

حمد، شێروان حسین و عمر، تەلار صباح (2021): شیكردنەوەی گوتاری ئایینی لەڕوانگەی تیۆری كردەقسەییەكان، توێژینەوە، گۆڤاری زانكۆی راپەڕین، ژمارە 8، ل ل. 48-67.

عەلی، دكتۆر نەهرۆ (2016): ماركیتینگ، چاپی سێیەم، نووسینگەی تەفسیر بۆ بڵاوكردنەوە و ڕاگەیاندن، هەولێر.

مەلا ئیبراهیم، دكتۆر خۆشەوی (2021): دەروازەیەك بەرەو بازاڕگەری و ڕیكلام، چاپی یەكەم، شوێنی چاپ و چاپخانە نەزانراوە (نەنووسراوە).

احمد، نەوشیروان فرج (2021): ڕۆڵی تۆڕەکۆمەڵایەتییەکان لە بازاڕگەری بۆ زیادکردنی فرۆشی کۆمپانیاکانی پەیوەندیکردن، ماستەرنامە، زانكۆی سلێمانی.

صادق، زانا مەجید (2015): بەڕێوەبردنی بە بازاڕخستن و بازرگانی ئەلیكترۆنی، چاپی یەكەم، نووسینگەی تەفسیر بۆ بڵاوكردنەوە و ڕاگەیاندن، هەولێر.

كاكەشێخ، هەردەوان محمود (2015): میدیای نوێ و كاریگەرییەكانی، چاپی یەكەم، چاپخانەی كوردستان، سلێمانی.

ئیبراهیم، عەبدولخالق (2014): میدیای كوردی لە سەردەمی ئاسمانە كراوەكاندا، چاپی یەكەم، خانەی موكریان، هەولێر.

حەمەسەعید، پ.ی.د. نەزاكەت حوسێن (2019): كێشەكانی میدیا لە هەرێم.. ئاوار .. ڕیگە چارە، چاپی یەكەم، چاپخانەی رۆژهەڵات.

عەبدوڵڵا، د. ژینۆ (2019): گوتاری پەخشانی جاهیلی ـــ توێژینەوەیەكی شێوازگەری، رێككەوتی سەردانی (12.2.2022)، (ئۆنڵاین)، لە وێبسایتی (خاك تیڤی) https://www.khaktv.net/all-detail.aspx?jimare=19748

ئەكرەم، ئەلەند (2021): گرنگیی سۆشیاڵ میدیا لە دروستكردنی كڕیار نوێ، رێككەوتی سەردانی (22.4.2022)، (ئۆنڵاین)، لە وێبسایتی (زانیاری) https://zaniary.com/blog/60873fa1d1654/%DA%AF%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%DB%86%D8%B4%DB%8C%D8%A7%DA%B5-%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%A7-%D9%84%DB%95-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C-%DA%A9%DA%95%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8E

شێروانی، پ.د. كاوە عەبدولكەریم (2020): وانەی گوتارشیكاری میدیایی، زنجیرەیەك دەرسگوتار (موحازەرات)ـی ماستەر، بەشی تەكنیكی میدیا، كۆلێژی تەكنیكی كارگێڕی هەولێر، زانكۆی پۆلیتەكنیكی هەولێر.

بەشی (دەربارە)ـی وێبسایتی https://iraq.talabat.com/ ، رێككەوتی سەردانی (12.1.2022).

بەشی (دەربارە)ـی وێبسایتی https://lezzoo.com/ ، رێككەوتی سەردانی (12.1.2022).

بازرعة، د. محمود صادق (2015): بحوث التسويق، خوارزم العلمية ناشرون ومكتبات، السعودية.

خاتم، خولة و ذيب، أمال (2021): التسويق الإلكتروني من خلال مواقع التواصل الاجتماعي في ظل جائحة كورونا، دراسة تحليلية على عينة من صفحات الفايسبوك، رسالة ماجستير، جامعة العربي بن مهيدي بأم البواقي، الجزائر.

نورالدین، مشارة (2014): دور التسویق عبر شبكات التواصل الإجتماعي في إدارة العلاقة مع الزبون، رسالة ماجستير، جامعة قاصدي مرباح- ورقلة، الجزائر.

فلآق، د.محمد (2017): دور شبكات التواصل الاجتماعي في التسويق المعاصر "منظور تحليلي"، المجلة جوان، الأكاديمية للدراسات الإجتماعية والإنسانية، قسم العلوم الإقتصادية و القانونية، العدد (18)، ص ص 16-25.

خاف الله، منال و قتاتلية، وسام (2019): أثر التسويق عبر مواقع التواصل الإجتماعي على قرار الشراء لدى المستهلك، رسالة ماجستير، جامعة 8 ماي 1945، الجزائر.

ئێلسوبکی، نێرمین (2021): أهمية السوشيال ميديا فى التسويق الالكترونى، من الرابط: https://pioneers-solutions.com/blog-importance-social-media-marketing شوهد بتأريخ 31 مارس 2022.

Dubbelink, Sanne Ichelle, Constantinides, Efthymios and Herrando, Carolina (2021): Social Media Marketing as a Branding Strategy in Extraordinary Times: Lessons from the COVID-19 Pandemic. (Online). Sustainability 2021, 13, 10310

JONES, RODNEY H. (2019), DISCOURSE ANALYSIS, (Online).

Kress, Gunther (2011): Multimodal discourse analysis, (Online).

Neti, Sisira (2011): SOCIAL MEDIA AND ITS ROLE IN MARKETING. International Journal of Enterprise Computing and Business Systems ISSN (Online) : 2230-8849.

Road, Binhe (2018): Multimodal Discourse Analysis of the Movie Argo, Journal Canadian Center of Science and Education, Vol. (11), pp. 132-137.

Published

2023-05-01

How to Cite

تەها ه. ج. ., شێروانی پ. ك. ع. ر. . . . . ., & مستەفا پ. ع. ئ. . . (2023). Marketing Discourse Analysis in Kurdish Social Media During Covid-19: Express Delivery Companies for Example. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 705-717. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp705-717

Issue

Section

Research Articles