The Role of the Marketing Information System in Improving Mental Images

An Analytical Study of the Opinions of Managers in a Sample of Service Organizations in Five-Star Hotels in the City of Erbil

Authors

  • Bushra Q. Mahmoud Accounting Department, Technical and Administrative Institute, Erbil Polytechnic University - Erbil, Kurdistan, Iraq
  • Shayan N. Jamal Accounting Department, Technical and Administrative Institute, Erbil Polytechnic University – Erbil, Kurdistan, Iraq
  • Nasreen K. Othman Accounting Department, Technical and Administrative Institute, Erbil Polytechnic University – Erbil, Kurdistan, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v3n1y2022.pp154-171

Keywords:

Marketing information system, marketing research, internal database systems, shopping intelligence system, mental images.

Abstract

To reach the objectives of the current research, the variables have been processed depending on the Descriptive Analytical Approach, fifty-seven (83) Hotels Managers with long experience and knowledge in the field of banking and its work were selected, Questionnaire forms were distributed among them which was designed as a data collection and analyzing tool in the field side so as to know: The extent to which the research samples were understood the importance of Marketing Information System and The Strategies of Marketing Decisions for their hotels? Awareness level of the respondents towards the role of the dimensions of the Marketing Information System used in the current research in strengthening the Strategies of Marketing Decisions in the surveyed hotels? To answer the above questions default models have been set on a number of fundamental hypotheses reflecting the nature of the correlation and impact between the dimensions of Marketing Information System and the Strategies of Marketing Decisions, using a combination of statistical methods to analyze and determine the results via SPSS-v-18. The research reached a set of conclusions based on the results, the most important: There is a strong positive correlation between the independent variable dimensions collectively /individually and dependent variable, it turned out that Information Analysis Systems dimension is the most powerful dimension in correlation with The Strategies of Marketing Decisions.  The presence of a strong positive impact of Marketing Information System dimensions collectively/individually on the Strategies of Marketing Decisions, it turned out that the Information Analysis Systems dimension has the most impact in strengthening the Strategies of Marketing Decisions.  The search is over with a set of proposals in line with the conclusions to strengthen the base of this vital sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبى سعيد الديوه جي (2000) ، المفهوم الحديث لادارة التسويق ، ط ، 1، دار الحامد للنشر و التوزيع ، عمان .

إحسان ، محمد احمد،(2008) ،نظم المعلومات الإدارية، الدار الجامعية للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر.

ادريس، ثابت عبدالرحمن، مرسي، جمال الدين محمد، (2005)، التسويق المعاصر، دار الجامعة الابراهيمية، القاهرة ، مصر .

البكري ، ثامر ، (2010) ، إستراتيجيات التسويق ، ط/2، اليازوري للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

حداد، شفيق إبراهيم، سويدان،(2003) ، نظام موسى، التسويق ، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن. “

الدراركة، مامون ،(2006)، ادارة الجودة الشاملة وخدمة العملاء ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، ط/1،عمان ، الاردن .

الصادق ،درمان سليمان، (2003)، فاعلية نظام المخابرات التسويقية في اتخاذ القرارات التسويقية ، بحث منشور ،مجلة تـنمية الرافديـن 72 (25) ، الموصل ، العراق

الصحن، محمد واحمد، طارق، (2007)، إدارة التسويق في بيئة العولمة والانترنيت، ط/1، دار الفكر الجامعي، اسكندرية، مصر .

الطائي ،حميد واخرون ،(2006)،الأسس العلمية للتسويق الحديث –مدخل شامل ،ط/1، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، عمان الاردن .

عبد الحميد ،طلعت أسعد ،(1998) ،التسويق الفعال الأساسيات والتطبيق ،ط/8 ، المتحدة للاعلان ،القاهرة ، مصر.

العجارمة، تيسير، (2005)، التسويق المصرفي، دار حامد للنشر والتوزيع، ط/1 ، الأردن .

العيساوي ، محمد حسين ، واخرون ، (2012)، الإدارة الاستراتيجية المستدامة " مدخل لإدارة المنظمات في الالفية الثالثة " الجامعة الإسلامية ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .

الغالبي، طاهر محسن وادريس ،وائل محمد صبحي ،(2010)، سلوكيات القيادة التحويلية واثرها في الإبداع التنظيمي ،مجلة دراسات ادارية العدد(6) جامعة البصرة .

كورتل، فريد ،(2012) ، ذكاء الأعمال ونظم المعلومات التسويقية،المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر ذكاء الاعمال واقتصاد المعرفة ، جامعة الزيتونة الاردنية ، الاردن.

ناجي معلا،د.رائف توفيق،(2005 )، أصول التسويق،د يوان المطبوعات، دمشق، سوريا .

ويليامز، ريتشاردل، (1999)، أساسيات إدارة الجودة الشاملة، ترجمة ونشر مكتبة جرير، ط /1، الاردن .

يوسف، ردينة عثمان ،(2005) ، بحوث التسويق ،دار زهران ، عمان ، الاردن.

ثانياً :- المصادر الأجنبية

Armstrong،Kotler, (2005), Marketing, An Introduction prentice-Hall،Pearson Education International

Bennett،Peter،D(1988)، “Marketing” McGraw-Hill،Inc، 4th ed، New York.

Buell Victor. p Marking Management, McGraw- Hill Book Company,1985.

Debourg, M. (2002), “Components and Parameters of Corporate Reputation – an Empirical Study”, Schmalenbac Business Review, Vol.56, No.3.

Hitt, Michael.A., Ireland, R.D., & Hoskisson, RE, (2007), “Strategic Management Competitiveness and Globalization”, 6th ed., Sowth College Publishing, U.S.A.

Kotler, Philip, Kevin, Keller, (2006), “Marketing Management”, 12 th ed, Northwestern University, Dartmouth College.

Kotler, Philip, Kevin, Keller. (2012, Marketing Management,14 th ed, Pearson Education limited USA.

Lancaster, Geoff & Reynolds, Paul, Marketing, Macmillan Press, 1998.

Lovelock, Christopher, H. (2001), Services Marketing ,4th ed, Prentic-Hall

Malhotra K. Naresh, (2010), Marketing Research 6th ed, Prentice- Hall, New Jersey.

Mckiernan, P. (1997): " Strategy past, Strategy futures", L.R.P., Vol. (30).

Mintzberg, H. and Quinn, J. (1996): " The strategy process concepts, context, cases", Prentice – Hall Inc. U.S.A.

O’Sullivan, Don & Abela, Andrew V., (2007), “Marketing Performance Measurement Ability and Firm Performance”, Journal of Marketing, Vol. 71, No.3.

Philip Kotler, (2000). “Marketing Management”, Prentice-Hall International, Inc. New Jersey.

Philip Kotler, Cary Armstrong (1994). “Principles of Marketing”, 4th Ed. Prentice-Hall. New Jersey

Published

2022-06-03

How to Cite

محمود ب. ق. ., جمال ش. ن. ج., & عثمان . ن. ك. . (2022). The Role of the Marketing Information System in Improving Mental Images: An Analytical Study of the Opinions of Managers in a Sample of Service Organizations in Five-Star Hotels in the City of Erbil. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 3(1), 154-171. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v3n1y2022.pp154-171

Issue

Section

Research Articles