The Role of Marketing Capabilities in Consumer Behavior:

An Applied Study on First to Premium Class Hotels in the City of Hawler

Authors

  • Shamal S. Saeed Department of Business Administration, Faculties of Humanities and Social Sciences, Koya University, Kurdistan Region of Iraq
  • Bestoon A. Othman Business Administration Department, Koya Technical Institute, Erbil Technical University, Erbil, Iraq ; Department of Business Administration, College of Administration and Economics, Nawroz University, Duhok, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp250-271

Keywords:

Marketing capabilities, consumer behavior, tourists, hotels, Erbil city.

Abstract

The research aimed to analyze the role of marketing capabilities through its dimensions represented by each of (market knowledge, pricing management, service management, distribution channels management, marketing communications, physical environment management, and management of training and employee development) in consumer behavior through its dimensions represented by each of (motives perception, attitudes). The general framework of the research represents the research problem, which identified several questions about the nature of the correlation and influence relationships between the research variables, marketing capabilities and consumer behavior by relying on the questionnaire form. For multiple tests, a high-resolution search method was used to obtain data. The research adopted the descriptive analytical approach, as the main variables were described, as well as analyzing the relationships and influence between the variables. The study sample consisted of a sample of hotel tourists in the city of Erbil in the Kurdistan Region of Iraq. As for the respondents, they numbered (383) respondents from the tourists in the city of Erbil, which represents the research sample. The hypotheses were tested through a set of statistical methods by computer programs (Amos V.24) and (SPSS V.24). The research reached a set of conclusions, including the existence of significant and positive correlations between the variables of the study and the existence of a significant effect of marketing capabilities on consumer behavior. The research proposed a set of proposals, the most important of which is the need for the surveyed hotels to identify the most important areas in which their marketing capabilities stand out, which they can employ in enhancing their marketing reputation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

قائمة المراجع

-المراجع باللغة العربية :

أ ـــــ الرسائل و الأطروحة والمجلات والدوريات العلمية:

- محمد الناجي حامد محمد ،2018، دور المزيج التسويق الخدمي في تحقيق رضا العملاء. رسالة الماجستير، جامعة النيلين ، قسم الإدارة الأعمال. ولاية خرطوم السودان.

- عبدالغفور، قتيبة امجد،2017، أثر تبني القدرات الديناميكية التسويقية في تحقيق تفوق التنافسي، مجلة الإدارة و الاقتصاد، عدد110، 2017.

-قتيبة امجد عبدالغفور،2015، أثر تبني القدرات الديناميكية التسويقية في تحقيق تفوق التنافسي رسالة ماستر جامعة بغداد - كلية الإدارة و الاقتصاد.

- محمد الناجي حامد محمد، 2018، جامعة النيلين، رسالة ماستير، دور المزيج التسويقي الخدمي في تحقيق رضا العملاء.

- ، فارس قاسم الرواشدة،(2013)، أثر تحقيق ولاء المستهلك في تعظيم الأرباح في المؤسسات الخدمية في القطاع الخاص: دراسة ميدانية على الشركات الخاصة المساهمة، أطروحة دكتوراه الجامعة الأردنية، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، قسم التسويق.

- ، محمد عقيل حمدي ،2014، اختبار العلاقة بين القدرات التسويقية والقدرات التنافسية وأثرها في تحقيق الميزة التنافسية على عدد من الوكالات السياحية والسفر في عمان، رسالة ماجستير ، منشورة ، كلية الأعمال جامعة الشرق الأوسط.

- العجمي، سالم (2011). أثر التوجه الاستراتيجي التحليلي على أداء المنظمة في ضوء القدرات التسويقية المتاحة، دراسة تطبيقية على شركة البترول الوطنية الكويتية، رسالةماجستير غيرمنشورة، جامعة الشرق الأوسط.

- ثامر ياسر البكري، و أحمد هاشم سليمان، (2006)، إدارة المعرفة التسويقية وانعكاساتها على العلاقة مع الزبون لتحقيق الميزة التنافسية، المؤتمر العلمي الثاني، جامعة العلوم التطبيقية الأردنية، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، الأردن.

- ، يونس مقدادي والصرارية خالد والشورة، محمد ودحبور ، لؤي (2012)،المعرفة السوقية ودورها في تحديد الاستراتيجيات التنافسية للبرامج الأكاديمية في الجامعات الأردنية الخاصة في العاصمة عمان ، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، العدد 10.

- محمد زرقون وبو حفص رواني، (2007)، التسويق الإلكتروني كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية في ظل إقتصاد المعرفة ، ملتقى المعرفة في ظل الاقتصاد الرقمي ومساهمتها في تكوين المزايا التنافسية للبلدان العربية ، كلية الحقوق والعلوم الاقتصادية، جامعة قاصدي مرباح بورقلة، الجزائر .

- ، عبدالوهاب احمد علي جندب، ۲۰۱۳، اثر التوجهات الاستراتيجية الابداعية والاستباقية في تطوير المنتجات الجديدة والاداء التسويقي : دراسة تطبيقية على شركات صناعة الأغذية في اليمن ، رسالة ماجستير منشورة ، جامعة الشرق الأوسط.

-سعدون حمود جثير وعبدالغفور، قتيبة امجد ، ۲۰۱۷، اثر تبنى القدرات الديناميكية التسويقية في تحقيق التفوق التنافسي بحث مقارن في بعض شركات الاتصال العراقية ، مجلة الادارة والاقتصاد ، السنة الاربعون ، العدد ۱۱۰ .

- الفن ناظر الداوود ، ۲۰۱۲، أثر مكونات التفكير الريادي في القدرات التسويقية - دراسة استطلاعية لا راء مديري عينة من المنظمات الفندقية في مدينة دهوك ، الريادة وذكاء الأعمال في المنظمات العراقية، المؤتمر العلمي الخامس لكليه الادارة والاقتصاد/ جامعة الموصل.

- محمد عبد الرحمن ومحمد عمر ، روش ابرهيم وعلي ، نزار محمد ، 2015، استراتيجيات المزيج التسويقي ودورها في زيادة الحصة السوقية / دراسة استطلاعية لأراء عينة من الأفراد العاملين في شركة ستي سنتر التجارية في مدينة زاخو ، مجلة جامعة زاخو ، العدد ۳.

- عبد الله معموري، سفيان بن عبد العزيز (2019)، تقميم واقع القدرات التسويقية لدى المؤسسة الاقتصادية الخدمية، "دراسة حالة شركة موبيليس للهاتف النقال بشار"، مجلة الباحث، المجلد 19 (العدد 01)، الجزائر : جامعة قاصدي مرباح ورقلة، ص. ص 513-528.

- نسية عائشة، (بلا تاریخ)، مساهمة المزيج التسويقي في تحقيق رضا الزبون السياحي، جامعة محمد خيضر،الجزائر.

- عبد الله آدم أحمد شوم، (2017)، أثر المزيج التسويقي على كفاءة الأداء التسويقي، الخرطوم غير منشور.

- مارية أبية يوسف. (2012).رسالة دكتوراه البيئة الجامعية وأثرها في تسويق الخدمات الجامعية

بالولايات، بالتطبيق على جامعة وادي النيل. الخرطوم: غير منشور.

- ضرغام علي محسن العميدي، (2018)، القابليات التسويقية ودورها في دعم انشطة احتواء الزبائن دراسة تحليلية لآراء العاملين في قسم التسويق بمعمل الالبسة.

- حمد راشد الغدير، (2011م)، العوامل المؤثرة على ولاء المستهلك الأردني للعلامات التجارية من

سلع التسوق، دراسة ميدانية في أمانة عمان الكبرى، مجلة جامعة اليرموك، 20(40)، 322-361.

- عبد العاطي منسي، (2017)، أثر مكونات الصورة الذهنية المدركة والفعلية على درجة ولاء المستهلك المصري للمنتجات المصرية بالمقارنة بمثيلاتها الأجنبية، مجلة المال والتجارة، جامعة السويس، 22(7)، 117-133.

- آمنة محمد القندوز، (2017)، التجارة الإلكترونية ودورها في سلوك المستهلك: دراسة ميدانية،مجلة بحوث الاتصال، 1(1)، 148-181.

ب ــ الكتب :

محمود جاسم الصمعیدي، التسویق الاستراتیجي، ط 1، دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة،عمان، الأردن، .2011

رضوان المحمود العمر، "مبادئ التسويق" ، دار وائل للنشر والتوزيع، الطبعة الثانية، عمان، 2005.

محمود جاسم الصميدعي،. مدخل التسويق المتقدم، الطبعة الأولى،عمان، دار زهران 2000 .

الطائي والعلاق، حميد، بشير، "مبادئ التسويق الحديث ـــ مدخل شامل" ، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، .2009

خليل أحمد الدباس، الإعلان و الترويج الفندقي، دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، 2007 ، ص.69

ثامر ياسر البكري،إدارة التسويق، الطبعة الرابعة، إثراء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، .2011

علي توفيق الحاج، سمير حسين عودة، تسويق الخدمات. دار الإعصار العلمي للنشر و التوزيع، الطبعة الاولى، عمان، 2011 ، ص .129

محمود جاسم محمد الصميدعي، استراتيجيات التسويق )مدخل كمي و تحليلي(. دار حامد للنشر التوزيع، دوم طبعة، عمان، .2009

أنس عبد الباسط وجمال ناصر، التسويق المعاصر،عمان: الأكاديمية للنشر والتوزيع2015 .

- تامر ياسر البكري، لانا منصور البنا ، ،. التسويق الاخضر وإعادة التدوير. عمان: دار امجد للنشر والتوزيع2015 .

- هاني حامد الضمور، وبشير عباس العلاق، ، تسويق الخدمات. القاهرة: الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات2013.

- لطيفة،قعيد، (تسويق الفندقي)، المركز الجامعي مرسلي عبد الله –تيبازة للطباعة،2021.

- عمر وصفي عقيل و قحطان بدري حمد،، مبادئ التسويق مدخل متكامل، جدة 1999.

- على فلاح الزعبي ، إدارة التسويق منظور تطبيقي استراتيجي، عمان، دار اليازوري2009.

- عبد إلقادر إلغيث، مدخل إلى السلوك الإنساني، مكتبة دار الوراقين، عمان، الأردن2015.

- شفيق حداد ، نظام سويدان ، أساسيات التسويق. الاردن: دار الحامد 1998.

- عبد الفتاح الشربیني، أساسيات التسويق، مطابع الولاء المدنية، مصر، 1996.

- هاني حامد الضمور، تسويق الخدمات. عمان: دار وائل للنشر2008.

- ريتشارد نورمان،إدارة الخدمات الإستراتيجية والقيادة في أعمال الخدمات، ترجمة

عمرو الملاح. الرياض: مكتبة العبيكان 2005.

- سعيد محمد المصري، إدارة وتسويق الأنشطة الخدمية. مصر: الدار الجامعية2002.

- أحمد الغدير، ا رشد الساعد، سلوك المستهلك "مدخل متكامل"، دار زهران للنشر والتوزيع، عمان،2010.

- محمد إبراهیم عبیدات، سلوك المستهلك، مدخل استراتيجي، ط 3، دار وائل للنشر والتوزیع،عمان، الأردن، .2001

- محمد جاسم الصمعیدي، درینة عثمان یوسف، سلوك المستهلك "مدخل كمي"، دار مناهج للنشر والتوزیع، ط 1، عمان، الأردن، 2000.

- محمد إبراهیم عبيدإت، ،مبادئ التسويق، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن2013.

- علاء عباس علي، ولاء المستهلك كيفية تحقيقه والحفاظ عليه، ط2 الدار إلجامعية،إ لاسكندرية، مصر2015.

- محمدابراهيم عبیدات مبادئ التسويق " المدخل السلوكي"، دار وائل، عمان، 2002.

- عنابي بن عیسى، سلوك المستهلك، عوامل التأثير البيئة، ج 1، ط 2، دیوان المطبوعات الجزائریة، الجزائر، .2010

- عمر عبد الواحد عبد المجيد، دور التسويق في جذب العملاء، 2004.

- محمود جاسم الصميدعي، ردينة عثمان يوسف، سلوك المستهلك. الأردن: دارالمناهج2008.

- محمود الصميدعي ، ردينة يوسف، تسويق الخدمات. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة2014.

- تامر البكري، الاتصالات التسويقية والترويج، ط 2، دار حامد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2011.

- نزار عبد المجید البرواري، استراتيجية التسويق، دار وائل، عمان، الأردن، 2004.

- محمد إبراهیم عبیدات، سلوك المستهلك، مدخل استراتيجي، ط 3، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، .2001

- إسماعيل محمد السيد، محمد فريد الصحن، التسويق، الدار الجامعية، الإسكندرية ، .2000

-محمد فريد الصحن، التسويق، الإسكندرية، الدار الجامعية، 1999.

- قحطان العبدلي، بشیر العلاق إدارة التسويق ، دار زهران، ط 1، عمان، .2013

-كاسر نصر المنصور: سلوك المستهلك مدخل الإعلان، دار حامد، ط 1، عمان، 2006.

-38حمد ماهر: السلوك التنظيمي، مدخل بناءمهارات، الدار الجامعية، دط، مصر، 8199

- حميد الطائي وآخرون، الأسس العلمية للتسويق الحديث: مدخل شامل، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ،عمان ،2006.

- عصام الدين أمين أبو عفلة، التسويق: المفاهيم والاستراتيجيات/ النظرية والتطبيق، ال

- حمد عبد العزيز، شاد الساعد ،سلوك المستهلك ،مدخل متكامل دار زهران، عمان، الأردن ، 2005.

- عایشة مصطفى المناوي، سلوك المستهلك، مكتبة عیش الشمس، ط 3، القاهرة، .2006.

- طارق طه، إدارة التسويق، دار الفكر الجماعي، الإسكندریة، مصر، .2008

- سويدان ، نظام موسی ، وحداد ، شفيق ابراهيم ، ۲۰۰۳، التسويق : مفاهیم معاصرة، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان.

- محمد إبراهيم عبيدات، مبادئ التسويق - مدخل سلوكي. عمان: دار وائل للنشر والتوزيع2006.

- بلال خلف السكارنة ، الريادة وإدارة منظمات الأعمال، الطبعة الأولى، دار المسيرة للنشر و التوزيع و الطباعة، عمان، الأردن، 2008.

- نزار عبد المجيد البرواري ، و احمد محمد فهمي البرزنجي ، استراتيجيات التسويق المفاهيم، الاسس، الوظائف، الطبعة الثانية، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2008.

- محمود جاسم الصميدعي ، و ردينة عثمان يوسف ، تسويق الخدمات، الطبعة الأولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2010.

- ثامر یاسر البكري، استراتيجيات التسويق، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2008.

- عمر عبد الرحمن توفيق، ، منهج مهارات التسويق والبيع. مركز الخب ا رت المهنية للادارة2003.

-عنابی بن عیسی، سلوك المستهلك، "عوامل التأثير النفسية، ج2، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، 2003.

- ربحي مصطفى عليان، ، أسس التسويق المعاصر، الطبعة الأولى،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2009.

- یوسف حجيم سلطان الطائي ، و هاشم فوزي دباس العبادي ، التسويق الالكتروني، الطبعة الأولى، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان الأردن، 2009.

- ثامر یاسر البكري، ، التسويق. أسس ومفاهيم معاصرة، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2006.

- زياد محمد الشرمان، عبد الغفور عبد السلام، مبادئ التسويق، الطبعة الأولى ، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع، .2001

- ثامر البكري: الاتصالات التسويقية و الترويج، دار حامد، ط 1، عمان،. 2006

- محمد عبد السلام : التسويق، دار الكتاب الحديث، د ط، القاهرة، 2008.

- منیر نوري: سلوك المستهلك المعاصر، ديوان المطبوعات الجامعية، ط .2002 ,3

-المراجع باللغة الأجنبية:

Periodicals & Articles ــ أ

- Alharbi Adel, Saleh, 2015 , The Role of Marketing Capabilities in Firm's Success , nternational Journal of Management Science And Business Administration Vol. 2 , No. 1

- Acikdilli , Gaye , 2013 , The Effect of Marketing Capabilities and Export Market Orientation on Export Performance,Interdisciplinary , Journal of Contemporary Research in Business , Vol . 5 , No. 6 .

- Bulgacov , Sergio & Elder , Semprebon & Mônica , Maier Giacomini , 2016 ,

Dynamic capabilities, Marketing Capability and Organizational Performance , BBR, Braz. Bus. Rev. vol.14 no.5 .

- Day, G.S. (1994).The Capabilities of Market-driven Organizations, Journal of Marketing, 58 (4): 37.

- D. Vorhies and N. Morgan,(2005) "Benchmarking Marketing Capabilities for Sustainable Competitive Advantage," Journal of Marketing, pp. 80-94.

- Davis , Bryan Elliot (2007) , Harnessing Knowledge Market Innovations for Business Advantage [Wealth Creation & Knowledge Value Innovation in the New Economy] , Kaieteur Institute for Knowledge Management , An international research network , Knowledge Markets consortium.

- Fain , Nuša & Kline , Mihael & Duhovnik , Jožef (2011) , Integrating R&D and Marketing in New Product Development , Journal of Mechanical Engineering , Vol . 57 , PP.599-609 .

- Fang , Eric & Zou , Shaoming (2009) , Antecedents and consequences of marketing dynamic capabilities in international joint ventures ,Journal of International Business Studies ,Vol.40 , PP.742-761.

- Feng , Hui & Morgan , Neil A. & Rego , Lopo L. , 2016 , Firm capabilities and growth : the moderating role of market conditions , Original Empirical Research , vol. 10 .

- Grant, J. (2005). The importance of price-Shopping Centrum financial services. Publishing Sotsman Guide's commercail.

- George E, Michael A, Belch. (2003). advertising and promotion( an integrated marketing communications perspective). the McGraw-hill companies.

- Hassan, R. S., Nawaz, A., Lashari, M. N., & Zafar, F. (2015). Effect of customer relationship management on customer satisfaction. Procedia economics and finance, 23, 563-567.

- Kohlbacher , Florian (2008) , Knowledge-based marketing: building and sustaining competitive advantage through knowledge co-creation ,International Journal of Management and Decision Making, Vol. 9, No. 6 , PP.617-645.

- Lee, M. (2020). Effects of employee development and marketing capacity on competitive advantages: The mediating role of product innovation. Management Science Letters.

- Neill , Stern & Gurmeet , Singh & Raghuvar , D. Pathak , 2014 , Technology and Marketing Capabilities in a Developing Economic Context:Assessing the Resource Based View within a Boundary Condition, International Journal of Business and Economics , Vol. 13

- Martin , Silvia L. & Javalgi , Rajshekhar , 2015 , Entrepreneurial orientation , marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures, Journal of Business Research ,vol. 10 .

- Morgan, N. A. (2012). Marketing and business performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(1), 102-119.

- Okten, D. U. Y. G. U. (2013). Enabling marketing and innovation capability in the digital economy (Doctoral dissertation, Bournemouth University).

- Pan, S. L., & Lee, J. N. (2003). Using e-CRM for a unified view of the customer. Communications of the ACM, 46(4), 95-99.

- Rapp, A., Trainor, K. J., & Agnihotri, R. (2010). Performance implications of customer-linking capabilities: Examining the complementary role of customer orientation and CRM technology. Journal of Business research, 63(11), 1229-1236.

- Swaminathan, A. (2014). Marketing capabilities, innovation and firm performance, Graduate Theses and Dissertations. Paper 13712. , Iowa State University.

- Sukdej, S., & Ussahawanitchakit, P. (2015). Dynamic marketing capability and marketing survival: evidence from auto parts businesses in Thailand. The Business & Management Review, 7(1), 177.

- Vicente , margarida & Maria , jose antunes & Malve , M , 2016 , The impact of marketing capabilities : technological capabilities and organizational innovation on export performance , International universities , vol. 21 .

- Vijande , Leticia Santos & María , J. Sanzo-Pérez & Juan , A ,2012 , Marketing Capabilities Development in Small and Medium Enterprises : Implications for Performance , Journal of Centrum Cathedra , Vol. 5 , Issue 1.

- Wang, T. (2010). Marketing Capability, Analyst Recommendations, And Firm Value, Unpublished Doctoral Dissertation, The University Of Texas At Arlington.

Books ــ ب

- Baker,M.,et al., Marketing Theory and Practice,2ed, Macmillan Studies in Marketing Measurement, Hong Kong,1993.

- Bellinger, G., (2003), Knowledge Management-Emerging Perspective, Http://Www.Systems-Thinking.Org/Kmgmt/Kmgmt.Htm.

- David, Jobber, Principle and Practice of Marketing, McGraw- Hill, 1995.

- Hill, A. V., "The Encyclopedia of Operations Management Edition" ,:A field manual and encyclopedic glossary of operations Management terms and concepts, Clamshell Beach Press, 2010.

- Kotler , Philip , 2000 , Marketing Management , Prentice Hall International , Inc.

- Kotler, P. (2003). Marketing Insights From A to Z: 80 Concepts Manager Needs to Know. New jersey USA: John wiley and Sons, Inc.

- Kotler,P and Armstrong, G. (2004). Principle of Marketing. Prentice Hall Euroe.

- Kotler,Philip&Armstrong,Gary,Principles of Marketing, McGraw-Hill Irwin,2009.

- Kotler, Ph.; Wong, Veronica; Saunders, J.& Armstrong, G., "Principles of Marketing" ,Prentice-Hall, 2003., Prijevod, Mate, Zagreb, 2006.

- Kotler, P. (1997). Marketing management Analysis, Planing, Implemention, and Control, 9Ed. USA: Prentice Hall, Inc.

- Kotler , Philip & Keller , Kevin Lane (2012) , Marketing Management , 14th ed , Prentice hall , New Jersey .

- Kotler , Philip , 2003 , Marketing management, 11 th. ed. , prentice-Hall , Inc., Asimon & Schuster Company Upper Saddle Rivers , New Jersey.

- Lamb, C.W., Hair, J.F., McDaniel, C. Boshoff, C.and Terblanche , N.S., "Marketing" ,(3rd South African Edition). Cape Town: Oxford University Press, 2008.

- Neischlag, R., Dichtl, E. & Horschgen, H., Marketing, Duncker and Humblot , 14, Volling Neabear B., Auf, Bearlin, 1985.

- Narayana,P.S & Roa, P.C.K, An Introduction to Marketing Management, 1 ed,Sarjeet Publications,Delhi,1993.

- Ostrow, R., "The Fairchild Dictionary of Retailing" ,Second Edition, New York, Fairchild Books, Inc, 2009.

- Palmer, A., "Principles of Marketing" ,Oxford: Oxford University Press. ,2000.

- Peter Mudie and Angela, P. (2006). Services Marketing Management. UK: Elsevier Ltd.

- Paul, C. (2009). Know this Marketing basies. www.virtual Library. Com.

- Rossiter, John R., (2001), What is marketing knowledge?, marketing theory articles, London, Vol. 1.

- Shari, W. (2009). Retail pricing strategies. set the right price. New Yourk: Time company.

- Stanton,William,J&et al, Marketing,11ed,Irwin-McGraw-Hill,1997.

Published

2023-08-26

How to Cite

سعيد ش. س., & عثمان ب. ع. . (2023). The Role of Marketing Capabilities in Consumer Behavior:: An Applied Study on First to Premium Class Hotels in the City of Hawler. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 250-271. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp250-271

Issue

Section

Research Articles