The role of the school environment in shaping the student's personality

Authors

  • Jalal Q. Jameel Department of sociology , College of Arts, Salahaddin University – Erbil, Kurdistan Region, Iraq
  • Asst. Prof. Dr. Abdulmajeed Gh. Ibrahim Department of sociology, College of Arts, Salahaddin University – Erbil, Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp899-913

Abstract

This research aims to identify the role of the school environment in forming the personality of students and to identify the role of the physical environment and to identify the role of the social environment as well as the importance of recognizing the role of the school environment in forming the personality of students in the preparatory stage from the teaching staff of both sexes, as this phenomenon is a kind The behavior of some students represents a problem for society and the school environment based on interaction and cooperation. The method used in this research is the descriptive analytical method. The results of the study showed a positive significant correlation, as the value of the correlation coefficient between the two variables reached (0.501**) and at the level of Significant (0.05), and we conclude from this that the higher the levels of interest in the school environment, the higher the students' personality levels with it by (50.1%). Materialism and the students’ personality variable are (0.413**) and at the level of statistical significance assumed by the researcher (0.05). The social environment of the school environment variable and the students’ personality variable, as the value of the correlation coefficient between the social environment and the students’ personality variable was (0.521**) and at the level of statistical significance assumed by the researcher (0.05), and this confirms that the higher the levels of the social environment, the more students’ personality increased with it by (0.05). 52.1%.

 

   Key words: Information, Kurdish satellite channels, Terrorism.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

قائمة المصادر و المراجع

I. المصادر العربية

رضوان،ابو الفتوح و أخرون. (1994). المدرس في المدرسة والمجتمع. القاهرة: الانجلو المصرية .

آدم، أمين إبراهيم. (2005). المبادئ الأساسية الإحصائية في الطرق التطبيقية اللامعلمية. مكة المكرمة: مكتبة الملك فهد الوطنية.

طعمة ،حسن ياسين. (2010). الاختبارات الاحصائية أسس وتطبيقات. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع .

طعمه، حسن ياسين و اخرون. (2009). طرق الاحصاء الوصفي. عمان: دار الصفاء للنشر والتوزيع.

عواد ،حنان راغب. (2018). دور الإدارة المدرسية في تحقيق البيئة المدرسية الآمنة المحفزة في مدارس الأنروا في المحافظات الجنوبية . رسالة ماجستير غير منشورة . غزة، كلية التربية : جامعة الأزهر - غزة.

مساعدية، حنان. (2020). الوسط المدرسي ودوره في ترسيخ أبعاد التربية البيئية . أطرحة دكتوراه غير منشورة . الجزائر، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية : جامعة محمد خيضر بسكرة .

محمد، درداء يوسف. (2018). واقع البيئة المدرسية وعلاقتها بالتوافق المهني وبعض المتغيرات الديموغرافية . رسالة ماجستير غير منشورة . السودان، كلية العلوم التربوية: جامعة الجزيرة .

كوش ،دنيس. (2007). مفهوم الثقافة في علوم الاجتماعية (الإصدار ط1). (منير السعيداني، المترجمون) بيروت: المنظمة العربية للترجمة.

عبيدات،ذوقان و آخرون. (2001). البحث العلمي مفهومه وادواته واساليبه. الرياض: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.

زرواتي-أ ،رشيد. (2008). تدريبات على منهجية البحث العلمي في العلوم الاجتماعية. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.

أبو الضبعان، زكريا اسماعيل. (2009). إعداد وتأهيل المعلمين الأسس التربوية والنفسية (الإصدار ط1). عمان: دار الفكر.

التميمي،زهرة حسن عباس و اخرون. (2014). تحليل انحدار. العراق: جامعة البصرة.

فضه، سحر جبر. (2012). دور الإدارة المدرسية في تفعيل التربية الصحية في المرحلة الأساسية بمحافظة غزة. رسالة ماجستير غير منشورة. غزة: جامعة الأزهر .

الفقي ،سعد كريم. (2010). أسرار شخصية الطفل وصحته النفسية (الإصدار ط2). الإسكندرية: الدار العالمية للنشر والتوزيع.

الزبيري ،سلمان عاشور. (2001). الإدارة الصفية الفعالة في ضوء الإدارة المدرسية الحديثة . طرابلس ، ليبيا: مطابع الثورة العربية الليبية .

السيد ،سميرة أحمد. (1993). علم اجتماع التربية (الإصدار ط1). القاهرة: دار الفكر العربي.

مجيد ،سوسن شاكر. (2015). اضطرابات الشخصية (الإصدار 2). عمان - الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.

العساف، صالح بن حمد . (1995). المدخل الى البحث في العلوم السلوكية. الرياض: مكتبة العبيكان.

سليمان ،عبدالرحمن سيد. (2014). مناهج البحث. القاهرة: عالم الكتب.

الدليمي ،عبدالرزاق محمد. (2012). وسائل الإعلام والطفل (الإصدار 1). عمان - الأردن: دار الميسرة للنشر والتوزيع.

ألمقرن ،عبدالعزيز بن سعيد. (2000). الاعتبارات الإنسانية في تصميم المعماري. الرياض: النشر العلمي والمطابع - جامعة الملك سعود المملكة العربية السعودية .

الجولاني، فادية عمر. (1997). دراسات حول الشخصية العربية. القاهرة: مكتبة اللإشباع للطباعة والنشر والتوزيع.

عبدالرحمن ،قرزو و طلحاوي إبراهيم. (2019). مواصفات البيئة المدرسية المحققة لجودة الحياة في الؤسسات التعليمية . رسالة ماجستير غير منشورة . كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية والعلوم الإسلامية: جامعة أحمد دراية أدرار.

عويضة، كامل محمد. (1996). علم النفس الشخصية (الإصدار ط1). بيروت: دار الكتب العلمية.

غزلان، محمد حسن. (2010). القدرة التنبؤية لكل من عوامل البيئة الأسرية والمدرسية في الميل للسلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا. (رسالة دكتوراه غير منشورة). الأردن: جامعة اليرموك.

الخولي، محمد سعيد ابراهيم . (2011). كراسة تعليمات خاصة بمقياس المناخ المدرسي مرحلة الثانوية كما يدركه المعلمون . مصر: جامعة الزقازيق.

عابدين ،محمد عبدالقادر. (2001). الإدارة المدرسية الحديثة. القاهرة: دار الشرق.

النجيحي ،محمد لبيب. (1981). الأسس الاجتماعية للتربية. بيروت: دار النهضة العربية.

إبراهيم،محمد معوض و آخرون. (2009). ثقافة الطفل (الإصدار 3). عمان -الأردن: دار الفكر للنشر والتوزيع.

مولاي،محمد و محمد عبو. (2019). دور البيئة المدرسية في تفوق التلاميذ دراسياً. رسالة ماجستير غير منشورة . كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية والعلوم الإسلامية: جامعة أحمد دراية . أدرار .

عبدالله،معتز سيد و عبداللطيف محمد خليفة. (2001). علم النفس الاجتماعي. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.

II. المصادر الاجنبية

Giddens, A., & &Others. (2006). Essentials of Sociology. Newyork: Norton Company.

Keith, S. T. (2017). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. , : Res Sci Educ.

Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement.

Sekaran, U. (2003). Research Methods Business. New York: John Wiley & Sons.

Published

2023-12-20

How to Cite

Jameel , J. Q. ., & Ibrahim, A. D. A. G. . (2023). The role of the school environment in shaping the student’s personality. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 899-913. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp899-913

Issue

Section

Research Articles