Attitudes of Islamic Sciences Students Towards Religious Discourse in Specialized Religious Satellite Channels

Authors

  • Assis.Prof. Dr. Salam N. Mohamed Department of media / College of Human Sciences / University of Sulaymaniyah - Sulaymaniyah - Kurdistan Region, Iraq
  • Assis.Prof. Dr. Karwan M. Hassan Department of media / College of Human Sciences / University of Sulaymaniyah - Sulaymaniyah - Kurdistan Region, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp230-248

Keywords:

Student orientation, religious discourse, specialized religious channels

Abstract

This study seeks to find out the pattern of viewing of religious channels and attitudes towards the religious discourses broadcast on these television channels. To achieve these objectives, descriptive method, survey method was used, conducted on a purposive sample of 339 students of Islamic sciences in Sulaimani. The most obvious objectives of this study are:

  1. Determine the level of exposure of Islamic science students to religious television channels.
  1. 2.To find out the reasons why students of Islamic sciences rely on watching satellite channels.
  2. To know the opinion of Islamic science students towards religious discourse on satellite channels.

One of the most obvious findings of this study is that watching religious channels in an unorganized manner is part of the reason why Kurdish religious channels watch for ease and clarity in their messages and present programs in a contemporary way, in a way that helps satisfy their cognitive needs. The results also showed that there is a high orientation towards religious channels, so that programs are directed at all segments of society, and contribute to the realization of behavioral and practical changes among viewers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولاً: المصادر العربية:

احمد، سهير كامل (2001)، التوجيه والإرشاد النفسي، مركز الإسكندرية للكتاب، الإسكندرية.

بني جابر، جودت(2004)، علم النفس الاجتماعي، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان

جالو، جيرنو أحمد(2016)، الفضائيات المتخصصة والصورة الذهنية، دار أسامة للنشر والتوزيع، الأردن.

الديمي، عبدالرزاق محمد (2013)، الإعلام الإسلامي، دار المسيرة للطباعة والنشر، الأردن.

سميسم، حميدة مهدي(2005)، نظريات الرأى العام، الدار الثقافية، القاهرة.

ظاهر، سلمان علي ظاهر(2005)، تجديد الخطاب الديني بين الحقيقة والأوهام، شريعة للنشر والطباعة، الخرطوم.

عبد الحميد، محمد(2000)، البحث العلمي في الدراسات الاعلامية، عالم الكتب، القاهرة.

العقدي، خضير(2017)، الإعلام الديني، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة.

فهد، وجدان(2016)، الإعلام الدين السياسة الثلاثية الوعي الجماهيري، وزارة شؤون والإعلام، مملكة البحرين.

هاني، محمد نعيم محمد (2006)، الخطاب الديني بين تحديث الدخلاء وتجديد العلماء، دار السلام للنشر، القاهرة.

ثانيا: المصادر الانكليزية:

Nounally, J.C.(1967) Psychometric theory. New York: McGraw- Hill, Book Company, p230

ثالثاً: الرسائل الجامعية:

جهاد، بوجملين(2015)، اتجاهات الشباب الجزائري نحو الفضائيات الإسلامية العربية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد بوضياف – المسيلة، الجزائر.

حفيظة، بوغربي و قطاف حسيبة(2019)، إتجاهات المرأة الجزائرية نحو البرامج الدينية في الفضائيات العربية المتخصصة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة أكلي محند أولحاج – البويرة، الجزائر.

صحراوي، حلمية (2017)، إقبال الشباب الجزائري على القنوات الإسلامية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة العربي بن مهيدي – أم البواقي، الجزائر.

قراح، سارة (2019)، الخطاب الديني في البرامج التلفزيونية العربية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعة والإنسانية، جامعة العربي بن مهيدي – أم بواقي، الجزائر.

نادية، بونوة(2016)، عادات وأنماط مشاهدة طلبة العلوم الشرعية للقنوات الفضائية الدينية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، جامعة محمد بوضياف– المسيلة، الجزائر.

عباي سعيدة (2010)، إتجاهات المرأة الجزائرية نحو الفضائيات الدينية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الحاج لخضر– باتنة، الجزائر.

رابعاً: المجلات والدوريات:

إدير، معياش و وردية راشدي(2020)، خصوصية الإعلام الديني في الخطاب التلفزيوني للفضائيات العربية، مجلة معالم للدراسات الاعلامية والاتصالية، المجلد الأول – العدد الثاني.

خالدي،ابراهيم(2014)، اتجاهات طلبة الجامعات الأردنية نحو البرامج التي تقدمها قناة الرسالة الإسلامية، مجلة المنارة للبحوث والدراسات، المجلد 21 – العدد 2، الأردن، جامعة آل البيت.

الدقامسة، علي (2019)، اتجاهات المشاهدين نحو البرامج الدينية في التلفزيون الأردني، المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام، المجلد (2) - العدد (2).

صحراوي، حلمية (2017)، إقبال الشباب الجزائري على القنوات الإسلامية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة العربي بن مهيدي – أم البواقي، الجزائر.

عبد الموجود، جابر محمد (2002)، اتجاهات النخبة حول تجديد الخطاب الديني، مجلة البحوث الإعلامية، القاهرة، جامعة الأزهر، العدد 18.

المواقع الالكترونية

- موقع الالكتروني للقناة ئاموزكارى https://amozhgary.tv/

- موقع الالكتروني للقناة بانكةواز https://www.bangawaztv.com/

المقابلات الشخصية:

- زيارة الباحث لشعبة تسجيل كلية كلية العلوم الاسلامية بتاريخ 20/4/2022

- زيارة الباحث للقناة بتاريخ 1/8/2022.

Published

2023-04-11

How to Cite

محمد س. ن. ., & حسن ك. م. . (2023). Attitudes of Islamic Sciences Students Towards Religious Discourse in Specialized Religious Satellite Channels. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 230-248. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp230-248

Issue

Section

Research Articles