The Impact of Advertising on Social Networking Sites on Consumers' Attitudes Towards the Brand

Authors

  • Asst. Prof. Dr. Abdulkhaliq I. Mstaffa Department of Media Technologies, Erbil Technical Administrative College, Erbil Technical University, Erbil, Iraq
  • Shilan T. Saeed Media Technologies Department, Erbil Administrative Technical Institute, Erbil Technical University, Erbil, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp475-488

Keywords:

Advertising, Social Media, Attitudes, Consumer, Brand

Abstract

Abstract:

Thise study aims to identify the most important effects of socila  media advertising on consumers attitudes in Kurdistan region, the study is considered a descriptive study and the media survey method was used, the study community includes all consumers of telecommunications company services in the Kurdistan region consisting of companies (Asiasel, Cork Telecom and Zain), and university professors in the region were selected as the intended sample of the study to measure the potential impacts of electronic advertising, and the researcher relied on the questionnaire form as a key tool for collecting information and distributed ( 380) questionnaire form (paper and electronic) on the sample of the study.

One of the most important findings of the study is that social media advertising greatly affects the attention and interest of the buyers and enhances their purchase intention for the services of their preferred telecommunications companies and brand.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر

الزغبي، ع. ف. م.، 2016. الإعلان الإلكتروني- منطلقات نظرية و تطبيقات علمية. ط1 المحرر الأمارات: دار الكتاب الجامعي ..

نهار،خالد بن الوليد و لحول، فطوم، 2019. دور التسويق عبر مواقع التواصل االجتماعي في تحقيق أهداف المنظمات غير الربحية –الجمعيات الجزائرية الناشطة عبر موقع الفيسبوك نموذجا. مجلة آفاق للعلوم، القسم االقتصادي جامعة الجلفة, Issue 16, p. 167.

المشهدإني، سعد سلمإن و العبيدي، فراس محمود، 2020. مواقع التواصل الإجتماعي وخصائص البيئة الإعلامية الجديدة. الطبعة الأولى،عمإن: دار أمجد للنشر والتوزيع.

شريتح، ع. ر.، 2017. الإعلان الإلكتروني، مفاهيم و أستراتيجيات معاصرة. دمشق: دار التربية الحديثة.

شقرة، ع. خ.، 2014. الإعلام الجديد شبكات التواصل الإجتماعي. الطبعة الأولى، الأردن : دار أسامة للنشر و التوزيع .

مجموعة من الأكاديميين في مجال العلوم الإنسإنية، 2019، مواقع التواصل االجتماعي وتعزيز تفاعل الثقافات في العصر الرقمي. مؤسسة الباحث لالستشارات البحثية بالقاهرة, p. 30.

المحمدي، س. ع. ر.، 2014. إستراتيجية الإعلان والأتجاهات الحديثة في تطوير الأداء المؤسسي، عمإن:دار اليازوري.

معراوي, أ., 2020. التسويق الإلكتروني. الجمهورية العربية السورية : الجامعة الأفتراضية السورية .

عبدالفتاح، ع. س.، 2017. وسائل التواصل الإجتماعي و تأثيرها على المجتمع. الطبعة الأولى، القاهرة -مصر: المجموعة العربية للتدريب والنشر.

فاضل، م. ط. ، 2019، مواقع التواصل ودورها في التوجهات السياسية، الطبعة الأولى، عمان- الأردن، شركة دار الأكاديميون للنشر و التوزيع.

السطالي، ن. ح.، 2019. أثر شبكات الإنترنيت على اتجاهات الشباب في عصر العولمة. الطبعة الأولى المحرر القاهرة: ببلومانيا - للنشر و التوزيع.

عبدالله، م.، 2006. الدعاية و أساليب الإقناع. بيروت : دار النهضة العربية .

مي العبدالله و عبد الكريم شن, 2014. المعجم في المفاهيم الحديثة للإعلام والاتصال (المشروع العريب لتوحيد المصطلحات). الأولى ed. بيروت - لبنان : دار النهضة العربية.

Clyne, G., 2019. Social Media Marketing Mastery.

Christopher, K., 2020. YOUTUBE Success Strategies for Beginners 2020. United States of America.

EFENDİOĞLU, İ. H., 2020. SOSYAL MEDYA REKLAM VE MARKA ÜÇGENİ. Istanbul.

Jason McDonald, p., 2022. Social Media Marketing work book 2022. updated 2022 ed. Internet Group.

Anon., 2022. Advertizer digital marketing. [Online]

Available at: https://advertizer.sa.com/

Kennepy, G., 2015. Social Media: Master S.M.M.

KEMP, S., -2-152022. DATAREPORTAL. [Online]

Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2022-iraq

[Accessed 18 June 2022].

Landa, R., 2017. Advertising by Design. USA: Highstreets Windsor.

Michelle Krasniak , Jan Zimmerman,, 2021. Social Media Marketing All-in-one. 5th ed. Wiley and Sons.

Schaffner, A., 2019. Social Media Marketing Workbook 2019.

YouTube, أ. ا. ا. ا. ع. ي., 2020. نولوجي. [Online]

Available at: https://nologytv.com/youtube-ads-types/2020

بيإن, أ., 2020. أي عربي. [Online]

Available at: https://e3arabi.com /

[Accessed 3 4 2020].

Vrountas, T., 17-May-2022. Instapage. [Online]

Available at: https://instapage.com/blog/what-is-outstream-video

[Accessed 3 6 2022].

Smietana, P., 2022. Superside. [Online]

Available at: https://www.superside.com/blog/youtube-ads-specs#outstream-video-ads

[Accessed 12 6 2022].

Published

2023-04-13

How to Cite

مصطفى ا. ع. ا. . ., & سعيد ش. ط. س. (2023). The Impact of Advertising on Social Networking Sites on Consumers’ Attitudes Towards the Brand. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 475-488. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp475-488

Issue

Section

Research Articles