Importance of Using Electronic Commerce to Reduce Costs
An Applied Study at Zebrano for Office Furniture and Equipment
DOI:
https://doi.org/10.25156/ptjhss.v1n2y2020.pp32-41Keywords:
Balanced scorecard, clients, financial, evaluation process, industrial companiesAbstract
The current research aims at highlighting e-commerce and its importance and how it contributes to reducing both expired and non-expired costs in Zebrano Furniture Company (a registered company operating in Kurdistan Region-Iraq), and to what extent the company's management is aware of using e-commerce tools to reduce its costs. The deductive analytical approach was adopted. The data and information included in the financial statements and the research community were collected from the main headquarter of Zebrano Furniture Company in Erbil as well as its branches in Sulaymaniyah, Baghdad and Basra. The researchers have reached a number of conclusions: various profit-seeking economic units aim at reducing costs as this reduction contributes to achieving its objectives and maintaining its position in the market through the optimal use of available resources and methods based on scientific and sound strategic planning. Furthermore, such reduction may lead to getting benefit from the savings that can be made by eliminating the non-expired costs and exploiting these costs in another investment area. The study also showed that many costs may minimize profits. It was found that in the case of dispensing with the three branches of the company and using e-commerce, as it is the case with Duhok Province, some costs such as (salaries as well as goods and services inputs) may be dispensed with, and consequently achieving more profits than before.
Downloads
References
أ- الكتب العربية :
القرآن الكريم : سورة البقرة ، آية رقم (32
محمد عادل عبدالعزيز، 2005، التجارة الالكترونية والفكر المحاسبي، ط1 ، شركة الوسيط التجاري
د.بشير عباس العلاق، 2002، التسويق عبر الانترنت ، ط1، دار الوراق، الاردن
احمد العولقي،2005، استراتيجيات تخفيض التكاليف، دار الوائل، عمان-الاردن
علي عبدالرحيم ،1990، يوسف عوض العادلي ، اساسيات التكاليف والمحاسبة الادارية ، دار ذات السلاسل، الكويت
ب- الاطاريح والرسائل والندوات :
احمد بشير نجار، 2002،اشكالية البعد الضريبي في التجارة الالكترونية، المؤتمر العلمي السنوي الثالث،كلية العلوم الادارية والمالية
محمد البنات، 2006،العقود الالكترونية ، المنظمة العربية للتنمية الادارية ، القاهرة
ابراهيم عبدالحفيظ،2000 ، تحديات المراجعة تجاه تنمية صفقات التجارة الالكترونية ، مجلة الدراسات المالية والتجارية ، القاهرة
احمد عبدالدائم السامرائي ،1999، تخفيض التكاليف المنتوج باستخدام اسلوب تحليل القيمة، دبلوم عالي في المحاسبة التكاليف المهني ، جامعة بغداد
فطناسي، عبدالرحمن، (2019)، "مفهوم التجارة الالكترونية" ، الملتقى الوطني حول اطار القانوني للممارسة التجارة الالكترونية، جامعة 8 ماى 1945، قالمة، الجزائر
مصطفى، بن برنو، (2018)، " دور وسائل الدفع اإللكترونية وانعكاساتها على البنوك"، رسالة ماجستير، جاهعة عبذ الحويذ بن باديس – هستغانن – كلية العلوم االقتصادية والتجارية وعلوم التسييز قسن علوم اقتصادية، الجزائر.
ت- الانترنت :
بسام نور ، 2003، التجارة الالكترونية كيف ومتى واين ؟ ، الموسوعة العربية للكومبيوتر .
www.c4arab.com
ث- المصادر الاجنبية :
Fredriksson, Torbjörn, (2013), “E-commerce and Development”, Workshop on E-Commerce, Development and SMEs 8-9 April 2013 WTO, Geneva, Switzerland.
Horngren,chalesT.,Dater Rajan, 2018, cost accounting a managerial emphases, 16thedition, hallint.
Kutz, Martin, (2016),”Introduction to E-comerce”, 1st edition, combining business and information technology.
Robbins, Joensdon, 2000, E-commerce for dommies, newyork.
Skinner, Michael, (2019), “E-commerce Query Classification Using Product Taxonomy”, SIGIR eCom, July 2019, Paris, France.
UNCTAD, (2019), United N ations Conferen c e on T rade A nd D evelopment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ahmed B. Mousa & Sardar F. Qasim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.