The Challenges of the Cultural Identity of the Kurdish Individual in the New Media

Authors

  • Shilan I. Qadir Department of Media Techniques, Erbil Technical Administrative Institute, Erbil Polytechnic University, Erbil, Iraq
  • Prof. Dr. Rizgar S. Mohamad Department of Media, College of Arts, Salahaddin University-Erbil

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp99-109

Keywords:

Challenges, Identity, Culture, Kurdish Individual, New Media

Abstract

The aim of the study is to identify challenges that can hinder the cultural identity of the Kurdish individuals through new media. The significance of this study stems from the fact that cultural identity can affect both individuals and community through considering the sense of belonging to both nation and people. And strengthening these aspects through cultural development can have a reviving impact through protection and empowerment of both identity and cultural ethnicity. On the other hand, unawareness and ignorance about negative effects of the new media can be considered as a serious challenge to Kurdish individuals consequently the future of the nation in general. This study is a descriptive study that has utilized from survey method. The Sample of the Study was 240 male and female who are students at Arbil technical institution and Arbil Technical University. The result of the study has find out that the new media has communicated with the new generation creating new cultural impacts on them. Similar to other cultural identities, the Kurdish identity face a serious experience because cultural challenges are considered as one of biggest challenges that can occur to communities. At the end of the study, the researcher has presented recommendations and suggestions to handle this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

سەرچاوە کوردییەکان:

کتێب:

شەبانی، ئەحمەد (2010) فەرهەنگی زانستی سیاسی، انتشارات دانشگاه کردستان، سنندج- کوردستان

گۆڤار:

موحه‌مه‌د، فاتیح عه‌بدواڵا ره‌گ وریشه‌ى ره‌چه‌ڵه‌كى كورد له‌به‌ر رۆشنایى سه‌رچاوه‌كانى مێژوودا، گۆڤارا زانكویا دهوك ، په‌ربه‌ندا 24، ژماره‌ 1.

ماڵپەڕ ئەلیکترۆنییەکان:

سەباح، موفیدی (٢٠١٧) ماڵپەڕی میللەت پرێس.

https://www.milletpress.com/Detail.aspx?Jiamre=38870&T

2 6 Accessed

سەرچاوە عەرەبییەکان:

کتێب:

المصمودي،مصطفى (1997) "النظام الإعلامي الجديد على مفترق طريق." وقائع مؤتمر الاتصال والدبلوماسية بين الإعلام والسياسة في القرن الحادي والعشرين. عمان- الأردن

نايار، برامود كيه (2019) مقدمة الى وسائل الإعلام الجديدة والثقافات الإلكترونية. المملكة المتحدة: مؤسسة هنداوي

أبراهيم، حيدر(2001) العولمة وجدل الهوية الثقافية. سلسلة عالم الفكر.

المشهداني، سعد سليمان ، فراس حمود العبيدي(2020) مواقع التواصل الإجتماعي وخصائص البيئة الإعلامية الجديدة.

البياتي، ياس خضر(2014) الإعلام الجديد الدولة الإفتراضية الجديدة. عمان-الأردن: دار البداية،

صادق، عباس مصطفى(2011) الإعلام الجديد المفاهيم والوسائل والتطبيقات. عمان-الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع.

الودغيري، عبدالعلي(2000) اللغة والدين والهوية. الدار البيضاء: مطبعة النجاح الجديدة.

البيوني، عفيف أحمد بعلبكي وأخرون(2013) الهوية وقضايا في الوعي العربي المعاصر. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية

ابراهيم، السعيد مبروك (2019) مواقع التواصل الإجتماعي وتعزيز تفاعل الثقافات في العصر الرقمي. تحرير الإنسانية، مجموعة من الأكاديميين في مجال العلوم. القاهرة: مؤسسة الباحث للإستشارات البحثية.

گۆڤار:

شحاتة، فوزي محمد الهادي (2016) "مشكلات الشباب.. أزمة هوية ثقافية." مجلة كلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية (جامعة الفيوم) الثالث، رقم الثالث: 95-111.

بربخ، طارق معمر(2019)"وسائل الإعلام الجديد وقضايا الهوية والمواطنة في اطار تحديات العولمة." البحوث والدراسات الإعلامية، 367-405.

أسماء بلاغماس، شفيعة حداد (2019) "تأثير العولمة في بعدها الثقافي الهوياتي على الهوية الثقافية الوطنية." المجلة الجزائرية للأمن الإنساني، 228-292.

شومان، محمد (1998) "عولمة الإعلام ومستقبل النظام الإعلامي العربي." مجلة عالم الفكر.

شيخاني، سميرة (2010) "الأعلام الجديد في عصر المعلومات." مجلة جامعة دمشق، 435-480.

التويجري، عبدالعزيز بن عثمان(1997) الهوية والعولمة من منظور حق التنوع الثقافي. الرباط: المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم والثقافة - إيسيكو-

شكيرب، آسيا (2016،) أثر شبكات التواصل الاجتماعي في تغيير أنماط العلاقات الأسرية. (مؤتمر ضوابط استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الاسلام، المجلد الرابع، المحور الثالث (القسم الأول).

"بربخ"، طارق معمر(2019) "وسائل الإعلام الجديد وقضايا الهوية والمواطنة في اطار تحديات العولمة." البحوث والدراسات الإعلامية العاشر، رقم الثالث (اكتوبر -ديسيمبر): 367-405.

ماستەرنامە:

سعاد، بلعربي (2014-2015.) أثر استخدام شبكات التواصل الاجتماعي على الهوية الثقافية، رسالة ماجستير، جامعة عبدالحميد بن باديس، مستغنام

سەرچاوە ئینگلیزییەکان:

کتێب:

Owen ,Richard (1998)New Media and American Politics

گۆڤار:

Mustafa KOC, volume 5 Issue 1 Article 5. "CULTURAL IDENTITY CRISIS IN THE AGE GLOBALIZATION AND TECHNOLOGY." The Turkish Online Journal of Technology-TOJET Junuary 2006:1303-6521 5, no. 1 (Junuary 2006): 37-43.

ماڵپەڕە ئەلیکترۆنییەکان:

Dictionary, Cambridge 2021. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/ne

W-medial (accessed 2 6, 2021).

Dictionaries , Oxford Learners 2021 (https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/new-media?q=new+media (accessed 2,

Mag, PC 2021. https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/new-media Definition (

Vangie, Beal . 14 11 2008. https://www.webopedia.com/definitions/twitter/

Accessed 2 16, 2021.

Published

2023-03-31

How to Cite

قادر ش. ع., & شێخ محمد پ. ڕ. م. . (2023). The Challenges of the Cultural Identity of the Kurdish Individual in the New Media. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 99-109. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp99-109

Issue

Section

Research Articles