The Role of Lean Marketing in the Quality of Communication Service

Authors

  • Kazm O. Taha Department of Administration, College of Administration and Economics, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan, Iraq
  • Sami S. Abdulla Department of Administration, College of Administration and Economics, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan, Iraq

Keywords:

AgileMarketing,CommunicationsServiceQuality,Cork Communications

Abstract

 

Abstract:

The aim of the research is to find a relationship of marketing agile and quality communication service by focusing on four dimensions of agile marketing (reducing events, reducing waiting time, reducing cost, stimulating untapped talent) and also focusing on four dimensions of quality services for communications (reliability, response, empathy, safety and concrete) from the point of view of the employees of Cork Telecommunications company in Erbil city. The general framework for research represents the research problem, which has raised several questions about the nature of the relationship, the impact and the contrast between the independent variable (agile marketing) and the approved change (quality of communication service), The current research community represented all 250 employees of Cork Telecommunications, Erbil, and a questionnaire form was designed as a data collection tool, distributed to the employees of (50) questionnaires and the number of valid forms for analysis (48) of the questionnaire. Several tests were conducted before and after the distribution of the resolution form to verify the sincerity, stability and reliability of the questionnaire and to ensure its validity in measuring search variables such as virtual honesty and stability (Alpha Kronbach coefficient). Using statistical methods through software (SPSS,V.22), the research adopted the analytical descriptive approach, and the research reached a set of key conclusions, including the results of the association analysis revealed a wide range of positive moral correlations between agile marketing and the quality of communication service at the kidney and micro level. The results of the description of the characteristics of the respondents showed that the majority of employees of the research company are male and young age group and the majority of them have bachelor's degree holders and have experience in the field of communications to perform their careers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر العربية:

الرسائل:

- الهاشمى،على غباش محمد،(2018)،"اعتماد التسويق الرشيق في تحقيق الأداء التسويقي المستدام من خلال تبني عمليات الاستراتيجية الخضراء" رسالة دكتورا فلسفة في علوم ادارة الأعمال، جامعة كربلاء،العراق.

- الأخرس،عبد الحليم نصار،(2017)،"إعادة هندسة العمليات و دورها في تحسين جودة الخدمات"رسالة ماجستير، جامعة الاقصى بغزة،فلسطين.

- أبو عكر، فوزي فايز عودة،(2016)، " دور جودة الخدمات و الصورة الذهنية و المنافع غير الملموسة في جودة العلاقة مع الأعضاء المستفدين"، دراسة حالة الغرفة التجارية بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة،جامعة الاسلامية ، غزة.

- الأسدي،طارق،(2015)،"تأثير أبعاد المناخ التنظيمي في جودة الخدمات الصحية"دراسة ميدانية على بعض المستشفيات الخاصة بمحافظة دمشق، رسالة ماجستير، جامعة دمشق، سوريا.

- الخالدي،صالح عابر بشيت،(2012)،"دور أبعاد جودة الخدمة وقدرات التعلم التنظيمي في تطوير ثقافة المتميز"، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط،كويت.

- بوسطيلة، عبد الحاكم،(2017)، "تأثير إدارة علاقات الزبون في تحقيق جودة الخدمة دراسة حالة بنك الفلاحة والتنمية، رسالة ماجستير"، جامعة قاصدي مرباح رقلة، الجزائر.

- خوضر،كريمـــة،(2015)،"الأبعـــاد الأساســـية للتســـويق بالعلاقـــات وأثرهـــا علـــى جـــودة الخـــدمات المصـــرفية"، دراسة حالة بنك التنمية الريفية وكالة 745 بالقـل، مـذكرة ماسـتر تخصـص تسـويق.

- نورالدين،بوعنان،(2007)،"جودة الخدمات وأثرها على رضا العملاء، الجزائر" رسالة ماجستير منشورة ، جامعة محمد بوضياف،الميسلة،الجزائر.

مجلات و الدوريات:

- الجنابى،عادل عباس و الجبورى،محمد مراد كاظم،(2020)، " التسويق الرشيق و دوره في الميزة التنافسية للمصرف"دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينية من العاملين في المصارف الخاصةمحافظة كربلاء المقدسة، بحث منشور، مجلد 17، عدد 67، جامعة كربلاء،العراق.

- حمدى،سالم حامد و رؤوف،رعد عدنان،(2012)،"أبعاد التسويق الرشيق و دورها في تعزيز الكفاءة التسويقية"دراسة حالة في شركة آسياسيل للأتصالات،مجلد 35، عدد 114، جامعة نينوى،العراق.

- خيري، على أسو و لؤى، لطيف بطرس،(2008)،"تقييم مستوى جودة الخدمات المصرفية من وجهة نظر الزبائن"،تنمية الرافدين 89 (30)، دراسة منشورة جامعة دهوك،العراق.

- سلمان، محمد ابراهيم،(2013)، "مستوى جودة الخدمات الجامعية كما يدركها طلبة جامعة الأقصى بغزة مدخلا طبقاً لمقياس جودة الخدمة" ،مجلة جامعة الأقصى المجلد 17، فلسطين.

- عبدالقادر،بريش،(2005)، "جودة الخدمات المصرفية كمدخل لزيادة القدرة التنافسية للبنوك" في مجلة اقتصاديات شمال افريقيا، ديوان المطبوعات الجامعية،عدد الثالث، الجزائر.

- وداد، بن قيراط: "جودة الخدمات وأثرها على رضا الزبون" دراسة حالة البنك الجزائري- وكالة سكيكدة 52، مجلة رماح للبحوث والدراسات - مركز البحث وتطوير الموارد البشرية، عدد 14، ص 180، رماح، الأردن، 2014.

كتب:

- إدريس ،ثابت عبد الرحمان،(2006)، "كفاءة وجودة الخدمات اللوجستية - مفاهيم أساسية وطرق القياس والتقييم "الدار الجامعية للنشر و التوزيع،الإسكندرية، مصر.

- الزامل،أحمد محمود،(2012)، سحر "تسوق الخدمات المصرفية"، اثراء لنشر والتوزيع، عمان.

- محمود،خضير کاظم،(2002)،" إدارة الجودة وخدمة العملاء"، دار المسيرة النشر والتوزيع والطباعة، الطبعة الأول ، عمان .

- علي،عبد الستار،(2006)،" ادارة الجودة الشاملة والمتطلبات"،دارغريب للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة ،مصر.

- مقداد، عبد،(2014)، "إدارة الجودة المعاصرة"، اليازورى للنشر و التوزيع،عمان، الأردن.

الانترنيت:

- موقع الالكترونى:ماركيتيريز . marketeirs.com

- موقع الالكترونى الايرانيية بإسم asabranding.com للمشاورة و الاعلانات.

المصادر الاجنبية:

AKdeniz , Can , (2015) , " Lean Marketing Explained " , Baderstrasse 55 D -53489 Bad Bodendorf , Germany.

ASefeso , Ade , (2013) , " Lean Marketing " , AA Global Sourcing Ltd.

Brinker, Scott (2016): Hacking Marketing. Agile Practices to Make Marketing Smarter, Faster, and More Innovative. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons Inc.

Benoit meyronin charles Ditandy "du management au marketing des service" edition, dunod. Paris 2007 p 120.

Bateson J. (1993). " Self – service consumer: An Exploratory study ", London business school,London.

David W. Cravens & Nigel F. Piercy (2006), "Strategic Marketing "8 th Edition. Mcgraw-Hill Irwin,USA.Dilworth,gams B.oderation Management desigh blanning and control ofmanu and services,Khill,1992.

Jenkins , Debbie and Greogory Joy , (2003) , " the Gorillas Want Bananas The Lean Marketing Hand Book For Small Expert Businesses" , Lean Marketing Press , Birmingham .

Kotler , Philip ''marketing management '' 10th ed … prentice hall lnc . U.S.A . 2002 .

Locher, Drew A. (2008), " Value stream mapping for lean Development A How – Guide for streamlining Time to market". Productivity press, Taylor an franeis Group, new York.

Liker, J.K. (2004):The Toyota Way: 14 Management Principles From The World’sGreatest Manufacturer, McGraw-Hill, New York.

Lovelock ,C., and Wright, K.L.(1999),Op.Cit., P. 87.

Merholz P., Schauer B., Verba D. and Wilkens T. (2008). "Subject to Change

Creating Great Product and Services For an Uncertain World " , O’Really Media.

Michael J,Webb (2005) " lean marketing " journal of industrial marketing , vol .15 NO.3 September - October .

Zeithaml ، valarie A . & Bitner ، Mary jo & Gremler، Dwayne D (2006)

Service Marketing (integrating customer focus across the firm) Fourth Edition . United states : Mc Graw . Hill.

Journals and Periodicals:

Dewell, Roy, (2007), " The dawn of lean marketing", Journal of digital Asset management,vol.3,1.

Payaro, Papa,(2016): " Wastes and Tools in the Lean Marketing Strategy" An Exploratory Study in the Italian SMEs, Volume 7, No. 2, pp. 282-290.

Lowry , James R ., (2003) . " A primer for lean marketing ", Journal of Business Horizons, vol.46, issue 3.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L.L. (1994). Reassessment of Expectations as a Comparison Standard in Measuring Service Quality: Implications for Further Research. Journal of Marketing, Vol 58 (1), pp.111-124.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. the Journal of Marketing, 41-50.

Wessel, Michael, (2013), " Design Thinking and lean thinking as methodologies for organization Ambidexterity in Technology – Based startup companies", Master Thesis of Science in Information Studies at the universityof Amsterdam, The Netherlands.

INTERNET:

Brinker, Scott, 2012. " 10 Key principles of agile marketing management

" , http://chiefmartec.com/2012/07/agile-marketing-in-single-/whiteboard-

sketch.).

Dager, Joe, 2010 : 1. " Lean marketing ", https://business 901.com/lean. )

Girdler, Michael, 2016 : 1. " Lean marketing and sales-Time to lose the

waste ", http://Cornerstonednamics.com/lean-marketing-sales-Time-to-lose-

the-wast/).

Ivanov, Bisser, 2014: I, " Lean marketing : Adopting continuous

Published

2023-04-13

How to Cite

طه ك. ع. . ., & عبدالله س. ص. . (2023). The Role of Lean Marketing in the Quality of Communication Service. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 442-457. Retrieved from https://journals.epu.edu.iq/index.php/ptjhss/article/view/1144

Issue

Section

Research Articles