The Role of Marketing Communications in Making Purchasing Decisions

Authors

  • Dr. Mohsin O. Hasan Department of Administration, College of Administration and Economics, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan, Iraq
  • Xan Sh. Saeed Department of Administration, College of Administration and Economics, Salahaddin University, Erbil, Kurdistan, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp430-441

Keywords:

Marketing Communications, Making Purchase Decisions, Korek Communications Company

Abstract

Extract:

Objective: The current study aimed to analyze the relationship of marketing communications in making purchase decisions for Korek by focusing on four dimensions of marketing communications (public relations, oral conversation, direct marketing, the Internet). The relationship  impact and variance between the independent variable (marketing communications) and the dependent variable (purchasing decisions), and for that a hypothetical, scheme was designed for the study, expressing a set of main hypotheses, In order to verify the validity of the hypotheses, all of them were subjected to multiple tests, and the study used a questionnaire as a means to obtain data. Erbil, numbering (162) workers. The hypotheses were tested through the application of statistical methods using the computer program (SPSS V.22). The study reached a set of main conclusions, including the results of the correlation analysis revealed the existence of a large group of positive moral correlations between marketing communications and making purchase decisions at the macro and micro levels, The results of the tests that were conducted on the questionnaire before distribution showed that it fulfilled the conditions of apparent honesty, comprehensiveness and stability, and this is an indication of the possibility of relying on the results of the data that were obtained through the use of the questionnaire. The results of the questionnaire tests after its distribution confirmed the existence of high consistency between the variables, and the study data followed the normal distribution, independence and homogeneity of variance, and these data confirm the possibility of generalizing the results to the company under study. The results of the description of the characteristics of the respondents showed that the majority of the managers in the company under study are males, of the young age group, and the majority of them hold a bachelor's degree and have experience in the field of communications to perform their job duties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادرباللغة العربية:

الرسائل:

أبو سنينة، مروة مصطفى موسى ، (2020)، التسويق الفيروسي وعلاقته باتخاذ قرار الشراء،لدى طلبة الجامعات في محافظة الخليل ،قدمت هذه الرسالة استكمالا لمتطلبات الحصول على درجة الماجستير في إدارة الأعمال بكلية الدراسات العلياوالبحث العلمي في جامعة الخليل فلسطين.

خلود، مزعاشي، (2015)، دور العلامة التجارية في التأثير على اتخاذ قرار الشراء،دراسة ميدانية على عينة من المستهلكين منتجات adidas، نيل شهادة ماستر في علوم الإعلام والاتصال، تخصص اتصال وعلاقات عامة، جامعة محمد خيضر بسكرة قسـم العلوم الإنسانية شعبة علوم الإعلام والاتصال الجزائر.

رزيق، خولة ،(2020)،الاتصالات التسويقي في المؤسسة العمومية مؤسسة اتصالات الجزائر بالمسيلة، مذكرة مكملة لنيل شهادة الماجستير ، تخصص إتصال وعلاقات عامة كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية،جامعة محمد بوضياف ، الجزائر.

سالم، عايشة محمد حسين ، (2017)،الاتصالات االتسويقية وعلاقاتها بتجنيد الأموال لدى المنظمات الأهلية "دراسو ميدانية ـقطاع غزة"كلية الاقتصاد والعلوم الادارية فلسطين.

لسود، راضية، (2009 )،سلوك المستهلك تجاه المنتجات المقلدة. (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة منتوري، الجزائر.

.الدوريات والمجلات

ثابت، هدى محمد ،(2017)، التسويق الفيروسي و أثره على أتخاذ قرارالشراء لدى مستهلكين من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي لشريحة الطلبة في الجامعة الإسلامية بقطاع غزة ،بحث مقدم لنيل درجة الماجستير في إدارة الأعمال بكلية التجارة ،غزة فلسطين.

طایبي، أسماء ،(2019 )،تأثیر البیع الشخصي على أتخاذ قرارالشراء -حالة المنتجات الكهرومنزلیة بالجزائر. مجلة الباحث الإقتصادي جامعة الدكتور مولاي الطاهرسعیدة،العدد11 الجزائر.

عبد الرحمن ،مدني سوار الدهب محمد ، (2016)،دور الكلمة المنطوقة على قرارشراء السيارات"(بالتطبيق على جامعة نجران دراسة تسويقية)، جامعة نجران، ، 2105 ،مجلة العلوم الاقتصادية، العدد 17(2). المملكة العربية السعودية.

.الكتب

البكري، ثامر ياسر،(2019) الاتصالات التسويقية والترويج، الطبعة الثالثة، عمان، دار الحامد للنشر والتوزيع،الأردن.

السكارنة، بلال، (2015)،مهارات الاتصال ،ط1،عمان ، ،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة الاردن.

الخضر، علي والمصطفى، سامر(2014)،الاتصالات التسويقية، ط1،منشورات جامعة دمشق، دمشق، سوريا.

الهلالي ،جاسم رمضان ،( 2013)، الدعاية و الاعلانات و العلاقات العامة في المدونات الالكترونية، دار النفائس للنشر و التوزيع، الاردن.

الطائى ،حميد و العسكري، شاكر ،(2009)الاتصالات التسويقية المتكاملة ،دار اليازورى العلمية للنشر والتوزيع الاردن.

السید، إسماعیل و عباس ،نبیلة.،(2004)،التسویق الدار الجامعیة الإسكندریة_مصر.

درار، خالد و الدناني، عبد الملك،(2020)، العلاقات العامة: الأسس النظرية والممارسة المهنية، ، دار اسامة للنشر والتوزيع، عمان.

قعيد، إبراهيم ،(2017)، الترويج الاكتروني و دور في التأثير على سلوكيات المستهلك تجاه المنتجات المقدمة من طرف المؤسسات الاقتصادية :دراسة حالة الجزائر ، أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه في العلوم القتصادية، كلية العلوم والإقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير، جامعة قاصدى مرباح، ورقلة،السنة الجامعية ،الجزائر.

عبدالحميد، طلعت أسعد(2011) الاتصالات التسويقية المتكامله-طريقتك إلى قلب و فكر العميل ،الطبعة الثاثه ,مصر.

منتهى، عبد الحسن عبد الله، (2016)،الإعلان والمرأة :التأثير على السلوك الشرائي للمرأة (واقع الصحافة النسائية في العالـم العربي) ،الطبعة الأولى،دار العربي للنشر والتوزيع، القاهرة،مصر.

المصادر الاجنبية:

-Periodical & Journal:

Jagrut K. Vasavada : )2016(, Role of Integrated Marketing Communication in Modern Indian Business, International Journal of Advance Research in Computer Science and Management Studies, Volume 4, Issue 12.

Kotler, Philip (2006), Marketing Management: Analysis, plannind, lmplementation and control. Englewood Cliffs, N. J, Prentice Hall International lnc.

List of dictionaries:

Lehu Jean- Marc,) 2004-2012( ,l’encyclopédie du marketing commentée & illustrée, Eyrolles,.

BOOKS

Kerin , Roger A. , Hartley , Steven W. ," (2016 ) , MARKETING: THE CORE ", , Sixth Edition , McGraw-Hill Education , New York.

Kernan J. B Dommermuth, W., Pand Sommers, M.S, (2013), Promotion: An Introduction Analysis, New York, MC Grow Hill Book Company, 2013.

Published

2023-04-13

How to Cite

حسن د. ع. ., & سعيد خ. ش. . (2023). The Role of Marketing Communications in Making Purchasing Decisions. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 430-441. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp430-441

Issue

Section

Research Articles