Criteria for Constructive Thinking Among Students of Art Departments in Sulaimani University

Authors

  • Yadgar M. Amin Department of Art Education, College of Primary Education, Sulaimani University, Iraqi Kurdistan Region
  • Hassan F. Khalid Department of Kindergarten, College of Primary Education, Sulaimani University, Iraqi Kurdistan Region
  • Rebwar S. Rashid Department of Art, College of Primary Education, Sulaimani University, Iraqi Kurdistan Region

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp20-29

Keywords:

Constructive Thinking, Students of Art Departments, Sulaimani University

Abstract

The research aim is to measure synthetic thinking among students of art departments at Suleimani University. This measurement takes place regarding the variety of gender (male-female) and the differences in the department’s policy (students from the college of fine arts – students from the College of Basic Education/ part of arts education). In terms of research methodology, the descriptive method is considered, in order to describe the situations and phenomenon and answer what, where, when, and how questions. The research content is about synthetic thinking in an individual’s capability that leads him/her toward creative thinking. The research sample is dedicated to students’ synthetic thinking from stages: third and fourth, college of fine arts - plastic arts and college of basic education, year (2022-2023). The capacity sample consists of (40) students from both genders. The researcher considers the (survey) among experts from psychology and teaching methods. Here, the synthetic thinking is going to be established via the external and internal validity and it is stabilized in relations to student’s examination. The results and conclusion of the research is displayed at the fourth part. The researcher presents a proposition to the regarded institutions which are:

Downloads

Download data is not yet available.

References

سەرچاوەکان

سەرچاوە کوردیەکان:

حسن، سازان صلاح تۆفیق، ٢٠٢٢، دیزاینکردنی پرۆگرامی فێرکاری پشتبەستوو بە تەکنەلۆژیای واقیعی پاڵپشتکراو (AR) لە بەدەستهێنانی چەمکە کۆمەڵایەتییەکان و گەشەپێدانی بیرکردنەوەی داهێنەرانە لای منداڵانی باخچە، زانکۆی سلێمانی، کۆلێجی پەروەردەی بنەڕەتی، بەشی باخچەی منداڵان.

کریم، بەفرین غریب غفور، ٢٠٢٢. کاریگەری مۆدێلێکی پێشنیازکراو پشتبەست بە فێربوونی ستراتیجی بۆ گەشەکردنی ئاراستە و بیرکردنەوەی شێوەیی لای خوێندکارانی پۆلی هەشتەمی بنەڕەتی لە بابەتی بیرکاری، زانکۆی سلێمانی، کۆلێجی پەروەردەی بنەڕەت، بەشی زانستە بیرکاریەکان.

سەرچاوە عەرەبیەکان:

اسبر، علاء محمد، ٢٠١٦، اختیار اسالیب التفکیر Thinking styles inventory دراسة میدانیة لتقنین القائمة علی طلبة من جامعة دمشق، جامعة دمشق، کلیة التربیة، قسم القیاس والتقویم التربوي والنفسي.

امین، السماک، احمد جوهر محمد و اسراء غانم عبد فتحي، ٢٠٠٧، اثر برنامج تدریبي في تنمیة بعض المهارات التدریسیة لدی طلبة قسم التربیة الخاصة في کلیة التربیة الاساسیة، مجلة ابحاث کلیة التربیة الاساسیة، المجلد ٥، العدد ٢.

البدران، عبدالزهرة لفتە، ٢٠١٩، مستوی التفکیر التحلیلي لدی طلبة جامعة البصرة کلیات التربیة انموذجا، مجلة کلیة التربیة للعلوم الانسانیة، جامعة ذي قار، لامجلد ٩، العدد ١.

البیاتي، اثناسیوس، ١٩٧٧، الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربیة وعلم النفس، لاعراق، لاجامعة لامستنصریة.

السامرائي و التمیمي، هناء ابراهیم محمد و علي هادي حسین، ٢٠١٩ ، اثر استراتیجیة الانشطة المتدرجة في التحصیل وتنمیة التفکیر الترکیبي لدی طلاب الصف الرابع الادبي، شبکة المؤتمرات العربیة، المؤتمر التطور الاستراتیجي الاکادیمي، نقابة الاکادیمیین العراقیین/ مرکز التطور الاستراتیجي الاکادیمي.

الشمري، هلال، زینب حسن علي و کریم فخري، ٢٠١٥، فاعلیة استعمال استراتیجیة المکعب في تنمیة التفکیر الترکیبي لدی طالبات الصف الخامس الادبي في مادة الجغرافیة، جامعة بابل، کلیة التربیة للعلوم الانسانیة.

الشمري،کریم عبد ساجر خلف،٢٠٠٨ ، أسالیب التفکیر لدی طلبة المرحلة الرابعة في الکلیة التقنیة/ بغداد، جامعة البغداد، کلیة التقنیة.

الشهري، عبدالحمن بن سالم، ٢٠١٧، انماط التفکیر السائد لدی طلبة المرحلة الثانویة القریات وفق نظریة هاریسون وبرامیسون، مجلة العلوم التربویة، مجلد ٤٤، عدد ٤، ملحق ٩.

الرکابي، ندی هاشم عبداللە سلمان، ٢٠٢٠، فاعلیة التدریس بانموذج جیبز في التفکیر الترکیبي لدی طالبات الصف الثاني متوسط في مادة التاریخ، مجلة الفنون والادب وعلوم الانسانیة والاجتماعیة، العدد ٥٦.

القضاد، الطراونة، محمد امین حامد عبداللە و صبري حسن خلیل، ٢٠١٤، العلاقة بین مقاومة الاغراء وانماط التفکیر السائدة لدی الطلبة الجامعیین، المجلة الاردنیة في العلوم التربویة، المجلد ١٠، عدد ١.

رزوقي، محمد، داود، رعد مهدي، نبیل رفیق و ضمیاء سالم داود، ٢٠١٩، التفکیر و انماطە، بیروت دارالکتب العلمي، طبعة الاولی، جزء ٤.

رشید،سارە ولید، ٢٠٢٢، الاستقلال المعرفي و علاقتە بالتفکیر الترکیبي لدی طلبة الدراسات العلیا لاقسام الکیمیاء في الجامعة، جامعة بغداد، کلیة التربیة للعلوم الصرفة، ابن الهیثم، مجلة نسق، مجلد ٣٥، عدد ٦.

عزیز، ایمان فخري، ٢٠١٥، اسالیب التفکیر وتداخلاتها الثنائیة لدی مرشدي ومشدات المدارس الثانویة، مجلة کلیة التربیة الاساسیة للعلوم التربویة والانسانیة، جامعة بابل، العدد ١٩.

علي، شیماء حسین، ٢٠١٨، فاعلیة توظیف استراتیجیة التدریس القائم علی التعاقد في تدریس مادة الفیزیاء في تنمیة التفکیر الترکیبي و مهارات عملیات العلم لدی طالبات الصف الخامس الاحیائي، جامعة بغداد، کلیة التربیة ابن الهیثم للعلوم الصرفة، مجلة الاستاذ، العدد ٢٢٧.

مرزوک، احمد محمد، ٢٠١٦، اسالیب التفکیر علاقتها بالاتجاهات التعصبیة عند طلبة الجامعة، جامعة بغداد، کلیة التربیة للعلوم الصرفة، ابن الهیثم، قسم العلوم التربویة والنفسیة.

Published

2023-07-24

How to Cite

امین ی. م. ., خالد ح. ف. . . . . . . . ., & ڕشید ڕ. س. (2023). Criteria for Constructive Thinking Among Students of Art Departments in Sulaimani University. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 20-29. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp20-29

Issue

Section

Research Articles