Social Skills of Department Heads and their Role in the Development of Faculty Members:

A Fieldwork Study of the Opinions of a Sample of Faculty Members at Erbil Polytechnic University.

Authors

  • Aso W. Mohammed Department of Information and Library, Erbil Technical Administrative Institute, Erbil Polytechnic University, Erbil, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v3n2y2022.pp122-138

Keywords:

social skills, department heads, development, performance, faculty members

Abstract

The study shows the significant of the social skill's department heads and their role in development of faculty members. Also, the most important they aware of the role of head departments and the most crucial attributes that must be displayed as well as they hold the position of chief administrative officer at the organization where they work. The problem of the study covers the question (What is the relationship between the interpersonal skills possessed by head departments and the process of developing the performance of faculty members at Erbil Technical University.Objectives of the Study:1- Identifying the social skills available to head department within the researched university? 2- Identifying the role of department heads’ social skills in developing the performance of faculty members at the researched university? 3- Identifying the statistically significant differences in the opinions of the respondents at Erbil Technical University (the research community) about the study axes? The study population and its sample consist of (114) faculty members at Erbil Technical University who hold master’s and doctorate degrees with various scientific titles. The researcher used the descriptive analytical method, and he also used the questionnaire as a tool for data collection. The researcher achieved a set of results:  1-Social skills of leaders department have impacted on the development of performance of faculty members at the university under study. 2-Social skills are significant issues due to their role enhancing the performance of faculty members in the educational sectors and activating the spirit of cooperation and collective participation in work. 3-The results of the study showed that the development of the performance of faculty members depends on the effectiveness of the social skills of department heads. Important Recommendations: 1-Conducting adequate studies on the role of interpersonal skills of leaders department  in developing performance within the work environment. 2- Selection and training of department heads who have a large number of different soft skills, and help in the quality of performance of faculty members within the work environment. 3 - Holding regular scientific symposiums to improve department heads' capacity to learn social skills in the workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أحمد، حافظ فرج ( 2009) ،مهارات البحث العلمي، فى الدراسات التربوية والاجتماعية. سلسلة كتب الإدارة3، القاهرة.

حريم ،حسين ،(2010) ،مبادئ الإدارة الحديثة ،النظريات -العمليات الإدارية ،وظائف المنظمة ،دار حامد للنشر و التوزيع،عمان .

حسيب،عبدالمنعم عبدالله ،(2001)،المهارات الاجتماعية و فعالية الذات لطلاب الجامعة المتفوقين والعاديين و المتاخرين دراساً ،مجلة علم النفس ،العدد (59)مصر.

حمزة ،الجبالي ،(2016) ،تنمية الأداء الوظيفي و الاداري ،دار الاسرة ،الأردن .

الدخيل الله، دخيل بن عبدالله ،(2014) ،المهارات الاجتماعية (تدريب و تمارين ومناهج و تقييم )،العبيكان ،الرياض ،السعودية

الدخيل الله، دخيل بن عبدالله ،(2014) ،المهارات الاجتماعية (تعليم و تدريس المهارات الاجتماعية و القيم )،العبيكان ،الرياض ،السعودية .

الدقس ،محمد ،(1987) ،التغير الاجتماعي بين النظرية و التطبيق ،دار المجدلاوي ،عمان ،الأردن .

رضا ،حاتم علي حسن ،(2004) ،الابداع الاداري و علاقته بالأداء الوظيفي ،رسالة ماجستير غير منشورة ،الرياض ، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية ،السعودية .

السعايدة ،محمد جلال كريم ،(2015) ،مهارات التدريس الجامعي التي ينبغي توفرها لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر طلبتهم ،رسالة ماجستير ،جامعة الشرق الأوسط .

سكران ،ماهر عبدالرزاق ،(2014) ،فاعلية برنامج للتدخل المعرفي في تنمية مهارة التعاون الاجتماعي لدى الطفل التوحدي،مجلة الخدمة الاجتماعية ،العدد 51 ،الجمعية المصرية للأخصائيين الاجتماعيين ،مصر .

السلاموني ،سهام احمد ،(2020)، دور الأرشاد الأسري في تعديل المهارات الاجتماعية لدى ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة ،دار اليازوري ،الأردن .

السيسي ،شعبان ،(2003) ،أنماط السلوك القيادي و علاقتها بالمهارات الاجتماعية لدى المدير المصري ،مجلة البحوث الإدارية ،المجلد (21) ،العدد (1) ،مصر.

شقير ،أماني ،(2005)، تقييم الأداء التسويقي في المنظمات المصرية من منظور متكامل ،أطروحة دكتوراه غير منشورة ،جامعة الأسكندرية ،مصر .

شوقي،طريف ،(2003) ،المهارات الاجتماعية و الأتصالية /دراسات وبحوث نفسية ،دار غريب للطباعة و النشر و التوزيع ،القاهرة.

عبدالعال ،السيد محمد عبدالمجيد ،(2006) ،المهارات الاجتماعية في علاقتها بالثقة بالنفس و الرضا الوظيفي لدى عينة من معلمي و معلمات المرحلة الابتدائية ،مجلة كلية التربية بالمنصورة ،العدد (60) ،جامعة المنصورة ،كلة التربية ،مصر .

عبدالمجيد ،فايزة يوسف،(2011) ،مهارة المشاركة الاجتماعية وعلاقتها بالمهارات الأتصالية لدى عينة الروضة ،مجلة دراسات الطفولة ،مصر .

العماج ،حمود ،(2003) ،علاقة العوامل التنظيمية بالأداء الوظيفي للعاملين بمدينة الملك عبدالعزيز الطبية للحرس الوطني ،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية ،الرياض ،المملكة العربية السعودية .

الغامدي ،حمدان ،(2006) ،الرضا الوظيفي لدى العاملية في سجن مدينة تبوك ،رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية ،السعودية .

فريد ،فاخر احمد ،(2002) ،الإدارة ،مطابع الشرطة للطباعة و النشر ،القاهرة ،مصر .

كفافي ،علاءالدين أحمد ،(2014)،التفاوض في منظور نفسي ،مجلة العلوم التربوية ،المجلد 22 ،العدد 2.

ملحم،يحيى،(2006) ،التمكين لمفهوم إداري معاصر ،المنظمة العربية للتنمية الإدارية ،القاهرة ،جمهورية مصر العربية .

ناصر،ابراهيم ،(2003) ،علم الاجتماع التربوي ،دار الجيل ،بيروت ،لبنان .

والتر جميلنتس ،وجون سكوه (2006 )ترجمة د.خالد محمد الصغير ،دورة حياة رئيس القسم ،العبيكان ،الرياض ،السعودية .

- المراجع الأجنبية:

Cokins, gray, (2009), Performance Management integrating strategy, long range planning, Vo127, No 4.

DeNisi, Angelo S. & Griffin, Ricky W., (2005), "Human Resource Management", 2nd ed, Houghton Mifflin Company.

DeVito,Joseph,A.(2007),TheInterpersonalCommunicationBook,Boston,Texas:Pearson( International Edition ).

Foster, Sharon, (1983), Critical Elements In the development of Children’s Social Skills, In Ellis, R.& Whittington., (edrs), New Direction in Social Skills Training, London & Canberra, UK: CroomHelm.

Krattenmaker, Tom, (2009), “Appraising Employee Performance in a Downsized Organization”, Harvard Management Update, May, Vol. 14 Issue 5: 3-5.

Mc guire. G & Priestly, (1989) Ph. Life After School. A Social skills curriculum (1st.ed.) oxford. uk: Pergamon press.

Nunnally Jr, Jun C. (1970). Introduction to psychological measurement. McGraw Hill. Japan.

Sekaran, U. (2003) Research Methods for Business: A Skill-Building Approach. 4th Edition, John Wiley & Sons, New York.

Sharkey, F.; Rosenberg, S.; Martl, K.; Winchell Sr., T. E., (2005), “A New Model for Human Resources Performance Measurement”, Public Manager, Vol. 33 Issue 3: 26-44.

- المواقع الألكترونية:

جامعة اربيل التقنية / الموقع الألكتروني https://www.epu.edu.iq.

Published

2022-09-09

How to Cite

محمد ا. و. . (2022). Social Skills of Department Heads and their Role in the Development of Faculty Members: : A Fieldwork Study of the Opinions of a Sample of Faculty Members at Erbil Polytechnic University. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 122-138. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v3n2y2022.pp122-138

Issue

Section

Research Articles