Open Personality – Isolated By Members of the Fifth Session of the Kurdistan-Iraqi Parliament

Authors

  • Arslan A. Hassan Department of Psychology, Faculty of Arts, Salahuddin University, Kurdistan, Iraq
  • Omar I. Aziz Department of Psychology, Faculty of Arts, Salahuddin University, Kurdistan, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp81-90

Keywords:

Open personality, isolated, members of the fifth session of parliament, Kurdistan-Iraq

Abstract

This study aims to explore the extraversion and introversion personality types among members of the fifth round of Kurdistan parliament - Iraq and according to demographic variable such as gender (Male & Female)  and certificate level. The researcher used descriptive method. The population consisted of members of the fifth round  of Kurdistan parliament – Iraq. The sample was (63) members of parliament which involved 46 male and 17 female according to certificate level ( high school, diploma, bachelor's degree , Master, and Doctoral Degree) which they were selected randomly. (hssen, 2013) scale was used for measuring extraversion and introversion personality types which consisted of 18 items.  for analyzing the data the researcher used  (SPSS).  For finding reliability (test- retest method) and (split- half method) were applied . Because the items of the scales were single the researcher used Spearman-Brown coefficient and the Gettman coefficient of split-half, the test- retest  reliability value was (0.88), which is statistically significant at the level of (0.05) which is a strong correlation. The value of reliability with Gettman coefficient  was (0.901)and with Spearman Brown was ( 0.94). Finally,  the results indicated that the sample of the research is introversion personality type oriented , and there are no significant differences between extraversion and  introversion personality according to gender variable, but there are significant differences between  extraversion  and introversion personality and certificate degree in favor of master degree, which means those who hold master degree are more likely to be extroverted person.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- رزاق ، سێبەر رزگار ، (٢٠١٤) کاریگەری بەکارهێنانی گەردەلوولی مێشک لەسەر دەستکەوتی فێرخوازانی پۆلی شەشەمی بنەرەتی لە بابەتی پەروەردەی مەیدانی و گەشەپێدانی بیرکردنەوەی داهێنەرانە ، زانکۆی کۆیە .(( نامەی ماستەری چاپ نەکراو )) .

٢- عومەر ، مەعەن خەلیل (٢٠١١) میتۆدەکانی توێژینەوە لە کۆمەلناسیدا ، وەگێران ، شوان ، محمد ، چاپخانەی رۆژهەلات ، هەولێر

٣- مستەفا ، خاوەر سالح (٢٠٠٧) ، نیشانە تێکچونەکانی فشاری دوای هێدمەی دەروونی (PTSD) لای ئافرەتە بارزانییەکانی شالاوی ئەنفال ، زانکۆی سەلاحەددین _ هەولێر کۆلێژی پەروەردە ، بەشی پەروەردە و دەروونزانی . .(( نامەی ماستەری چاپ نەکراو)).

٤- مستەفا، یوسف حمەصالح، (٢٠١٩)کەسایەتی و سروشتی مرۆڤ، بلاوکراوەی ئەکادیمیای کوردی،چاپخانەی زانکۆی سەلاحەددین، هەولێر.

دووەم / سەرچاوەی عەرەبی

٥- ابوعلام ، رجاء محمود ، (٢٠١٤) مناهج البحث فی العلوم النفسیە و التربویە، دار النشر الجامعات ، لقاهرە ، مصر

٦- البرواري، رشيد حسين أحمد،(2013). الأفكار العقلانية واللاعقلانية وعلاقتها بالالتزام الديني وموقع الضبط، ط1، دار جرير للنشر والتوزيع، عمان.

٨- حسن، فینك امجد ، (٢٠٠٣) سمة (الانبساطیة - الانطوائیة)وعلاقتها بالتفوق و والتاخر الدراسیین ، لدی طلبة المرحلة الاعدادیة ، ((رسالة غير منشورة))، جامعة صلاح الدین / اربیل ، کلیة التربیة .

٩- شامية ، محمود سليمان محمود (٢٠١٦) ، سمات الشخصية وعلاقتها بالتكيف النفسي لدى المراهقين المهدمة بيوتهم ، ((رسالة ماجستیر غیرمنشورة))، التربية الإسلامية - غزة جامعة شئون البحث العلمي والدراسات العليا.

١٠- العتيبي ، سعد عويض زياد (١٩٩٦) ، علاقة القلق النفسي بالإنبساط والإنطواء لدى عينة من المرضى والأسوياء في المنطقة الغربية ( مكة المكرمة - الطائف - جدة ) ، ((رسالە ماجستر غیر منشورە )) ، المملكة العربية السعودية وزارة التعليم العالي جامعة القری كلية التربية بمكة المكرمة الدراسات العلیا ، القسم : علم النفس.

Published

2023-03-31

How to Cite

حسن ا. ا. ., & عزیز ع. ا. . (2023). Open Personality – Isolated By Members of the Fifth Session of the Kurdistan-Iraqi Parliament. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 81-90. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp81-90

Issue

Section

Research Articles