The Role of Empowering Workers in Promoting the Marketing of Health Services

An Analytical Study of the Opinions of Workers in a Sample of Private Hospitals in the City of Erbil / Kurdistan Region of Iraq

Authors

  • Ahlam I. Wali College of Business and Economics / Salahaddin University - Erbil
  • Suhaela B. Hamad Department of Business Administration, Faculties of Humanities and Social Sciences, Koya University, Kurdistan Region of Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp539-565

Keywords:

employee empowerment strategy, marketing services, private hospitals in the city of Erbil

Abstract

Objective: The aim of the research is to analyze the relationship and impact of a variable empowering workers in a sample of private hospitals, represented by its dimensions, sharing information, possessing knowledge, freedom and independence, work teams, rewards), in the dimensions of marketing healthy teats, represented by health services, nailing services, promoting teats, distributing services, individuals. physical evidence, operations). General framework: The general framework of the study is represented by the problem of the study, which is determined by raising several questions about the nature of the correlation, rotation, and variance between the independent variable (employment empowerment and the dependent variable (service marketing). All of them were for multiple tests, and the questionnaire was adopted as a means to obtain data. Methodology of the study: The current study followed the descriptive analytical approach, where the main and sub-variables were described, and then the correlation and influence relationships between the variables were analyzed. The study population is represented by all the (25) private hospitals in the city of Erbil. An intentional group was selected from these hospitals as a sample for the study, and their number was (8 ) hospitals The employees in the study sample hospitals represent the responding individuals and their number reached (107).The hypotheses were tested through the application of statistical methods by the computer program (22.SPSS V). Conclusions And Suggestion: The study reached a set of main conclusions, including the existence of a positive moral correlation at the macro and micro levels between the Change the study from the point of view of workers in the hospitals under study, and one of the most prominent proposals made by the study is the need to strengthen the relationships and influence between the two variables and invest them to serve the surveyed hospitals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر:

الاحمدي، طلال ابن عابد،(2004)، ادارة الرعاية الصحية، معهد الادارة العامة، المملكة العربية السعودية.

أفندي ، عطية حسين ، ( 2003 ) ، تمكين العاملين مدخل للتحسين والتطوير المستمر ، المؤسسة العربية للتنمية الإدارية ،ط 1، القاهرة .

البغدادي ، عادل هادي حسين ، العبادي ، هاشم فوزي دباس: ( 2010 )، التعليم التنظيمي والمنظمة المستقلة وعلاقتها بمفاهيم الإدارة المعاصرة ، الوراق للنشر وتوزيع ، عمان - الأردن .

البكري ،ثامر ياسر ، العبيدي ،عسان عبد الرزاق ، 2017،التسويق في ظل المتغيرات المعاصرة ، تحث مقدم الى المؤتمر العلمي الأول لكلية الاقتصاد والعلوم الإدارية ، جامعة الاردن.

تومي ميلود ، قشي حبيبة ،2007 ، آليات تطبيق السياسات التسويقية في المؤسسات الصحية ابحاث اقتصادية وادارية ، العدد 2 ، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير ، جامعة بسكرة ، للدراسات ديسمبر.

جلاب ، إحسان دهش ، ( 2011 ) إدارة السلوك التنظيمي في عصر التغيير ، دار صفاء عمان - الأردن 11.

جواد، عباس حسین ، وحسين ، عبد السلام علي ( 2007 ) " أثر استراتيجية التمكين في تنشيط رأس المال الفكري " , دراسة تحليلية لعينة من العاملين في بعض المصارف العراقية الخاصة المجلة العراقية للعلوم الإدارية جامعة كربلاء , المجلد ( 4 ) , العدد ( 16 ) , 8-44 . والهيتي

حنا، نسيم، 2001، مبادى التسويق، دار المريخ للنشر ، الرياض ، المملكة العربية السعودية .

الرب ، سید محمد جاد ، (1997)، إدارة المنظمات الصحية والطبية منهج متكامل في إصار المفاهيم الإدارية الحديثة " ، دار النهضة العربية مصر القاهرة .

الساعدي ، مؤيد يوسف نعمة ، ( 2006 ) ، قياس استعداد منشآت الأعمال للعمل بإستراتيجية التمكين مهاد نظري و بناء مقياس ، الحملة العراقية للعلوم الإدارية ، كلية الإدارة و الاقتصاد ، جامعة كربلاء ، م 3 ، ع 11 .

الضمور، هانى حامد،(2008)، تسويق الخدمات، ط4،دار وائل ، عمان.

العامري، نجاة،2009، تسويق خدمات الصحية ، رسالة ماجستر، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم تسير، قسم العلوم التجارية، تخصص تسويق، جامعة سكيكدة، الجزائر.

العبيدي ، محمد عبد العزيز شوكت ، ( 2010 ) ، استراتيجية التمكين ودورها في تعزيز جودة العمل الرقابي ، دراسة تحليلية لآراء عينة من الرقباء الماليين في ديوان الرقابة المالية رسالة دبلوم غير منشورة ، جامعة الموصل .

على، أمل عبد محمد، الياسري، أكرم محسن، محمد، ملاحظ صالح مهدى،(2008)، التمكين بين الفكر التنظيمي والفقه الاسلامي، مجلة العراقية للعلوم الادارية، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة كربلاء ، عدد(21).

القاضي، نعيم سلامة، (2018)، اثر استراتيجية تمكين العاملين على جودة الخدمات المقدمة في شركات التامين، المجلة العربية لادارة ، مجلد 38،عدد1.

محمد، ناصرو غياث ،ترجمان ،( 2012)، تسويق الخدمات ، مكتبة الملك فهد الوطنية ، السعودية .

مدكور ، فوزي شعبان ،(1998)، تسويق الخدمات الصحية ، ايتراك للنشر والتوزيع ، مصر .

مدكور ، فوزي شعبان ،2009، تسويق الخدمات ، دار الكنوز والمعرفة ، الاردن .

المساعد، زكي خليل ،(2003 ) تسويق الخدمات وتطبيقاته ، الطبعة الأولى، دار المناهج للنشرو التوزيع ، القاهرة .

ملحم، يحي سليم ،2006، التمكين مفهوم إداري معا المنظمة العربية للتنمية الإدارية ، الطبعة 1 ، مصر.

الملوك ، جلال سعد عبد الرحمن الشريف ، ( 2002 ) ، "الأثر استراتيجية التمكين في تعزيز الإبداع المنظمي "، دراسة تحليلية في جامعة الموصل الأطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية الإدارة و الاقتصاد جامعة الموصل ، مصر .

يوسف ، ردينة عثمان ،2008، التسويق الصحي والاجتماعي ، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.

المصادر الاجنبية:

Ali , A. , Rehman , M.A. & Haq , I. , Jam , A.F. , Ghafoor , B. M . , & Azeen U.M. , ( 2010 ) , " Perceived Organizational Support and Psychologica Empowerment " , European Journal of Social Sciences , Vol . 17 , No.2 .

Balnchard , K. , carlos , P. J. Task More Than A Minute " San Francisco . & Randolph , A . , ( 1996 ) , " Empowerment : 2nd - ed , Berrett- Koehler pubishers , Inc.

Daft , L. R , ( 2003 ) , " Management " , 6td - ed , Thomson south - western , U.S.A.

Daft , L.R. , ( 2008 ) , " The leadership Experience " , 4 - ed , Thomson , south Western .

Gill , A. , Flaschner , B.A. , Shah , C. , Bhutani , I. , ( 2010 ) , " The Relations of Transformational leadership and Empowerments with Employee Job Satisfaction : A study among Indian Restaurant Employee Business and Economics Journal , Vol.2010 : BEJ . 18

Halvorsen, David Lars, )2005(, An Investigation Of Employee Satisfaction And Employee Empowermen Specific To On - Site Super Visors » » : In The Residential Construction Industry , Brigham Young University , Usa.

Hitt , A.M . , Black , S.J. & PORTER , W.L . , ( 2009 ) , " Management " 2nd - ed , pearson prentice - Hall , pearson Educational International , New Jersey.

Krajewski , J , L. , Ritzman , P.L. & Malhotra , K. M. , ( 2010 ) , " organizational Management : Process and Supply Chains Global Edition , 9th - ed , Pearson Education , Inc. , New Jersey .

Mathis , L.R. & Jackson , H.J , ( 2003 ) , " Human Resource Management , 10th - ed Thomson south - western , U.S.A

Minhajul,islam,(2021), The impact of Employees Empowerment on Employees Satisfaction and serives Quality,Journa of marketing , rol(49),No(5)

Osborne , D. & Platrik , P. , ( 2000 ) , " the Reincentirs fielbook : Tools for Trans forming your Government , printed in U.S.A

Schermerhorn , R. J. ( 2002 ) , " Management " w7th -ed , John Wiley & Sons Inc. , U.S.A.

Schermerhorn , R. J. ( 2002 ) , " Management " w7th -ed , John Wiley & Sons Inc. , U.S.A.

VOGLER Eric. Management stratégique D SERVICES , DUNOD , PARIS , 2004 .

Yukl , G.A . & Becker , W.S. , ( 2006 ) , " Effective Empowerment in Organizational " , Easton - Academy of management Vol.3 No.3

Published

2023-04-23

How to Cite

ولي أ. إ. ., & حمد س. ب. . (2023). The Role of Empowering Workers in Promoting the Marketing of Health Services: An Analytical Study of the Opinions of Workers in a Sample of Private Hospitals in the City of Erbil / Kurdistan Region of Iraq. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 539-565. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp539-565

Issue

Section

Research Articles