Psychological Attachment to Parents and its Relationship With Five Major Personality Factors Among High Shool Students in Koya

Authors

  • Bahra Sh. Ismail Department of Education and Psychology, Faculty of Education, Koya University, Koya, Kurdistan, Iraq
  • Jawan N. Rasool Department of Education and Psychology, Faculty of Education, Koya University, Koya, Kurdistan, Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp934-945

Keywords:

Psychological attachment to parents, five major personality factors

Abstract

The aim of this study is to determine the relationship between the level of psychological attachment to parents and five major personality factors and to determine the differences between them according to the variables (gender, educational specialty, presence of parents, parents' literacy level). The researcher used the descriptive method of relationship, the research community is formed In high school students, the researcher prepared the scale (psychological attachment to parents), and the scale of five major personality factors was taken and used He said that high school students have high levels of psychological attachment to their parents, to five Personality factor The researcher extracted the results for each factor separately and the results showed that all factors (simplicity, openness to expertise, cheerfulness, conscientiousness) at a high level among the students Presence, except for the neurological factor, which appeared moderate. In order to determine the relationship between psychological attachment to parents and five major personality factors, after collecting data, the value of the relationship between psychological attachment to parents and five major personality factors, Each of these factors has a highly positive relationship with psychological attachment to parents. .

Downloads

Download data is not yet available.

References

 حمد،گوڵاڵه‌ سلام، (2020) ،" ئاستی به‌كارهێنانی توڕه‌ كۆمه‌ڵاتییه‌كان و په‌یوه‌ندی به‌ پاڵنه‌ری فێربوون و بیركردنه‌وه‌ی ئه‌رێنیه‌وه‌ لای خوێندكارانی قۆناغی ئاماده‌یی له‌ شاری كۆیه‌"، توێژینه‌وه‌ی ماسته‌ر،به‌شپه‌روه‌رده‌و ده‌رونزانی، زانكۆی كۆیه‌.

 قادر،ره‌مه‌زان حمد ئه‌مین، (2016)،"پێوانه‌و هه‌ڵسه‌نگاندنی په‌روه‌رده‌یی"، چاپی یه‌كه‌م، چاپخانه‌ی چوارچرا ،سلێمانی.

سه‌رچاوه‌ عه‌ره‌بیه‌كان:

 أبو غزال ، معاوية، (2007) ، " نظريات التطور الأنسانى وتطبيقاتها التربوية " ، دالا ميسرة للنشر والتوزيع ،عمان.

 أبو عريش ، أريج محمود، (2010) ، "تعلق العاطفي لدي أطفال ما قبل المدرسة و علاقته بالخوف من وجهه نظر الأمهات " ، بحث ماجستر ،جامعة قدس ،فلسطين، https://dspace.alquds.edu/server/api/core/bitstreams/ac7110aa-67ae-45f9-9d90-46cfb3bfc66c/content.

 الأنصاري، بدرمحمد و عبد الخالق , وأحمد، (1996) ، "مدى كفاءة قائمة العوامل الخمسة الكبري في الشخصية في المجمع الكويتى ،مجلة علم نفس ،السنة العاشرة،الهيئة المصرية العامة ،عدد (83)، https://psycho.sudanforums.net/t3090-topic.

 الأنصاري،بدر محمد، (1999)، "مقديمه لدراسة الشخصية "،كلية علوم الأجتماعية، جامعة كويت ،طبعة الأولي.

 بولبي ج ,(1973), "الانفصال : القلق والغضب التعلق والخسارة", مجلد (2),مكتبة التحليل النفسي الدولية ,رقم(95),مطبعة هوغارث ,لندن، https://ewikiar.top/wiki/John_Bowlby.

 بتو ،أسيل أسحاق، (2005)،"العوامل الخمسة كبري في الشخصية وعلاقتها بتقييم الذات التحصيلي لدى طلبة الجامعة" ،رسالة ماجستر ،كلية التربيةللعلوم الأنسانية ،جامعة الصلاحدين ، الأربيل.

 بن راشد ،سعاد بنت خميس ،(2018)، "أنماط تعلق السائدة لدى طلبة الصفين الحادى عشر وثانى عشر بمدارس محافظة جنوب الشرقية" ،بحث ماجستر،كلية علوم نفسية ،سلطنة ،عمان، https://platform.almanhal.com/Files/2/128168.

 بن عتو ، خدمه وشاوي (2020) ، " العوامل حمسة الكبري للشخصية وعلاقتها بأنماط تعلق "،دراسات بحاث العلمية في علوم الأجتماعية ،مجاه روافد ، مجلد (4) ، صفحة (110-143) ،جامعة الشلف ،جزائر، https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/539/4/1/115841.

 الخطيب ،رائده عزات ، (2018) ،" العوامل الخمسة الكبري للشخصية وعلاقتها بإدمان الأنترنيت (دراسة ميدانية علي عينة طلبة جامعة ديمشق) "، رسالة ماجسترفي نفس النمو ، جامعة ديمشق، http://nsr.sy/df509/pdf/5826.pdf.

 رسول ، جوان نورى، (2015) ،" الفراغ العاطفي الأتزان الأنفعالي وسمة الأنسجام لدي المتزوجين من التدريسي جامعة الصلاحدين – الأربيل " بحث دكتوراه ، جامعة الصلاحدين ، الأربيل.

 الساعدي عدنان و العبيدي مظهر ، (2015) ،" تعلق الأمن وعلاقته بالتفاعل الأجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الأبتدائية ، رسالة ماجسترمنشورة ، كلية التربية والعلوم الأنسانية ، جامعة ديالي ، مجلة ديالي للبحث علمي ، عدد(66)، https://www.iasj.net/iasj/download/6cdebba36cb9dfb1.

 طراونه ، عبدالله ،(2020) ،"تعلق بالوالدين والأقتران وعلاقة بالتفهم الوجدانى " مجلة الأردنية في علوم تربوية مجلد(16) ، عدد (3) ،جامعة علوم الأسلامية ، الأردن، https://journals.yu.edu.jo/jjes/Issues/2020/Vol16No3/1.pdf.

 عبد الجواد،مرفت عزمي زكى، (2017) ،"انماط التعلق وعلاقتها بالسلوك الأيثاري لعينة من المراهقين بالمرحلة أعدادية" ،كلية التربية . قسم الصحة نفسية ، جامعة مينا ، المصر، https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM-952808.

 عبد الرحمن ، عادل فيصل ،(2015) ،" أنماط تعلق وعلاقتها بدافعية الأنجاز الأديمى وتحصيل الدراسي لدى طلبة مرحلة ثانية في منطقة قدس "،علية التربية ، جامعة يرموك ، الأردن.

 عبد المعطي ,وقناوي،(2000 )،"علم النفس النمو " جزء الثانى ، ناشر لدار قباء للطباعة ونشر وتوزيع ، مكتبة،شاملة.

 العتوم ، والجراح ، ومعاویه‌ ،(2005)،"علم النفس التربوي النظرية والتطبيق "، طبعي الأولي ، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .

 علي، دياري محمد ولي، (2011) ،"اضطراب الشخصية الوسواسية –القصرية لدى طلبة الجامعة علي وفق أنموذج العوامل الخمسة للشخصية "، بحث ماجستر في التربية وعلم النفس الشخصية، كلية التربية الأساسية ،جامعة السلمانية.

 عمر ، بشرى ضكاب، (2009)،" تعلق المراهقين بأمهاتهم و علاقة بجنس المراهق "، بحث منشورة ، مجلة جامعة تكريت للعلوم الأنسانية ، مجلد (16) ، عدد (12)، https://www.iasj.net/iasj/article/22767.

 ياسين ،مهدية مجيد، (2016)، "أنماط تعلق وعلاقتها بالتزامن النفسي والأجتماعي لدي أطفال الرياض في مركز محافظة دهوك" ، رسالة ماجستير ،كلية تربية الأساسية ، جامعة دهوك.

سه‌رچاوه‌ بیانیه‌كان:

 Amani. Z, Fatehizade.M; and Zahra Y,(2013),The multiple relations between attachment styles and big five personality traits with assertiveness in a sample of Iranian girl , https://apexjournal.org/jerbs/archive/2013/Oct/fulltext/Hafshejani%20et%20al.pdf Journal of Education Research and Behavioral sciences ,vol , 2 (10).

 Bowlby J (1951), Maternal Care and Mental Health, Geneva: World Health Organization, ISBN 978-1-56821-757-4, https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkozje))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2672899.

 Costa, PT, Jar , & Macro, R.R. (1992, Revised NEO personality inventory (NEO-PL-R) and NEO five – factor inventory (NEO.FFL) , psychological assessment Resources, https://www.researchgate.net/post/Where-can-I-find-this-reference-Costa-McCrae-NEO-PI-R-1992.

 Wan Shahrazad, W.S., Nor Bayah Abdul kadir, Fatimah Omar et Fatimah Wait Halima :( 2015), Relationship among adolescents, Journal of social science and Humanities, Bangui, Selangor, Malaysia, special Issue 2,55-64.

سه‌رچاوه‌ی ئینته‌رنیت:

 WWW// Aljazeera .net / Medan / Miscellaneous

Published

2023-05-27

How to Cite

اسماعیل ب. ش., & رسول ج. ن. (2023). Psychological Attachment to Parents and its Relationship With Five Major Personality Factors Among High Shool Students in Koya. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 934-945. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp934-945

Issue

Section

Research Articles