The Role of Modern Communication Technology in Activating the Performance of Public Relations

Media Corporations in the Kurdistan Region as a Model

Authors

  • Dilshen D.Abdulla
  • Prof. Dr. Hersh R. Murad

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp365-375

Keywords:

role, modern communication technology, activation, performance, public relations, media corporations.

Abstract

Abstract:

This research, entitled (The Role of Modern Communication Technology in Activating the Performance of Public Relations - Media Corporations in the Kurdistan Region as a Model), is addressing the role of modern communication technology in advancing public relations. The primary focus of this research is identifying the positive aspects of modern communication technology, its advantages to the media corporations and their public relations departments. The importance of public relations within the media organizations and communicating with corporations’ audience as well as other corporations using modern communication technology.

The research employs descriptive method, using a (survey) approach, while the research is represented by the media corporations in the Kurdistan Region (satellite and local channels), and the staff in the public relations departments in such corporations were identified as a sample for the research, besides that a questionnaire was used as a main tool for the research, designed through the application (google forms), and the statistical program (SPSS) was applied to analyze the data and to extract the required results, while the main goal was to show the role played by modern communication technology in activating the performance of public relations in the media corporations in the Kurdistan Region.

 

The most important conclusions of the research were:

  1. The field results showed that the public relations departments in the media corporations lack the existence of a department specialized in them regarding modern communication technology.
  2. Public relations have managed, by using modern communication technology, to strengthen its financial ties with its surroundings, in addition to strengthening its relations with the rest of the means of communication.
  3. The field results showed that public relations in the media corporations in the Kurdistan Region lack the existence of specialists in the field of modern communication technology.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

أحمد، بهاء الدين (2016)، توظيف الإنترنت لأنشطة العلاقات العامة في المؤسسات الإعلامية، منشورات زين الحقوقية والأدبية، بيروت، لبنان.

أحمد، بهاء الدين (2019)، إدارة العلاقات العامة في المؤسسات الإعلامية، گوڤارى پەيوەندییەگشتییەکان، مجلة شهرية، العدد الأول.

براي، محمد (2017)، الشباب والتواصل الافتراضي بين الحتمية التقنية والضرورة القيمية -رؤية سوسيولوجية-، جامعة العربي التبسي-تبسة-، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية، العدد الرابع.

البطريق، غادة (2017)، العلاقات العامة وفن إدارة الازمات، مصر:القاهرة، أطلس للنشر والإنتاج الإعلامي.

السردي، محمد الدبس (2011)، الاتصال والعلاقات العامة في إدارة المكتبات ومراكز المعلومات، الأردن: عمان، دار اثراء للنشر والتوزيع.

السردي، محمد الدبس (2011)، الاتصال والعلاقات العامة في إدارة المكتبات ومراكز المعلومات، عمان، دار اثراء للنشر والتوزيع.

سواليمة، عبد الرحمان (2015)، استخدامات تكنولوجيا الاتصال الحديثة وانعكاساتها على نمط الحياة في المجتمع الريفي- دراسة ميدانية بقرية بسكارة بلدية القيقبة –، جامعة باتنة الجزائر، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد21.

شرباتي، ورود عثمان (2011)، واقع إدارة العلاقات العامة في الجامعات العاملة في الضفة الغربية، جامعة الخليل، كلية الدراسات العليا والبحث العلمي، قسم إدارة الأعمال، رسالة ماجستير.

عبد المحسن، محمد رمضان (2018)، دور إدارة العلاقات العامة في التعامل مع الأزمات داخل المؤسسات الأمنية المصرية-دراسة ميدانية على إدارة العلاقات العامة بمديرية الأمن بسوهاج-، جامعة سوهاج، كلية الآداب، قسم الإعلام.

العدوي، فهمي محمد (2011)، مفاهيم جديدة في العلاقات العامة، الأردن-عمان، دار أسامة للنشر والتوزيع.

قرين؛ فاتن، بويدون؛ سعاد (2017)، استخدام تكنولوجيا الاتصال الحديثة داخل المؤسسة الإعلامية دراسة ميدانية بإذاعة جيجل أنموذجا، جامعة محمد الصديق بن يحيى-جيجل، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم الإعلام والاتصال، رسالة ماجستير.

لطيفة، بن عبد الحفيظ (2021)، مساهمة تكنولوجيا الاتصال الحديثة في تطوير العملية التعليمي- دراسة ميدانية بكلية العلوم والتكنولوجيا بجامعة 8 ماي 1945- قاملة- ، جامعة 8 ماي 1945 قالمة–، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، رسالة ماجستير.

محمد، معتصم عبد العزيز سعيد (2019)، دور استراتيجيات العلاقات العامة في تطوير أداء المؤسسات الإعلامية -دراسة وصفية تحليلية بالتطبيق على قناة الشروق السودانية-(2012-2016)، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، كلية الدراسات العليا. رسالة ماجستير.

المزاهرة، منال هلال (2015)، إدارة العلاقات العامة وتنظيمها، الأردن: عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.

مصطفى، بونابي؛زكرياء،عادل (2020)، استخدام تكنولوجيا الإعلام والاتصال الحديثة في تحسين الصورة الذهنية للبنوك الإسلامية في الجزائر-دراسة ميدانية ببنك السلام فرع قسنطينة جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، رسالة ماجستير.

مكاوي، حسن عماد، 2022، تكنولوجيا الاتصال الحديثة في عصر المعلومات، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.

المصادر الأجنبية:

Graham, Missy; Johnson Avery, Elizabeth, (2013) Government Public Relations and social media: An Analysis of the Perceptions and Trends of Social Media Use at the Local Government Level, Public Relations Journal, Vol. 7, No. 4.

YAVUZ, Türkan TOKATLI (2019), HALKLA İLİŞKİLERDE SOSYAL MEDYA KULLANIMI: FACEBOOK, TWITTER VE INSTAGRAM HESAPLARI ÜZERİNDEN “PILOT” MARKASININ İNCELENMESİ, İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ, İLETİŞİM FAKÜLTESİ, HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM ANABİLİM DALI, YÜKSEK LİSANS TEZİ.

Published

2023-11-01

How to Cite

عبد الله د. د. . ., & مراد أ. د. ه. ر. . . (2023). The Role of Modern Communication Technology in Activating the Performance of Public Relations : Media Corporations in the Kurdistan Region as a Model. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 365-375. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp365-375

Issue

Section

Research Articles