The Effect of Puppet Theater on the Development of Life Skills Among Kindergarten Children in Sulaimani

Authors

  • Swesna K. Ahmad Department of Kindergarten, College of Primary Education, Sulaimani University, Kurdistan Iraq
  • Solav F. Mohammed Ali Department of Kindergarten, College of Primary Education, Sulaimani University, Kurdistan Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp964-979

Keywords:

Effects of Puppet Theatre, Skills Development, Kindergarten Children, Sulaimani

Abstract

In this digital age, children's theater has become a platform for all educational institutions in the world, so that the owners of the most advanced institutions and companies in the field of children and children's education, no matter how strong, but treat them as educational necessities. of course. Therefore, from the perspective of theater's impact on children and childhood life skills, this study focuses on puppet theater and knowing the impact of puppet theater on the development of life skills among kindergarten children in Sulaimani of his research All the children of kindergartens in Sulaimani city were the research community. The sample of the research was (46) children. The researcher divided the children into two groups (controlled group experience). It involved the development of three measures: behavioral objectives consisted of 85 items and pictorial measures (85 items). 26) Then (8) theatrical texts. To obtain the data and information relied on the program (spss) and statistical equations (t-test) for one sample and two samples, Spearman Brown's equation, Cronbach Gottman's alpha and statistical center). and the result that statistical differences There is a difference between the experimental group (pre-theater and post-theatre) on the development of life skills among kindergarten children in favor of the post-theater experimental group Posterior to the control group, there is a statistical difference For the male experimental group (pre-theatre and post-theatre) on life skills among kindergarten children in favor of the post-theater experimental group. There is a statistical difference for the female experimental group (pre-theatre and post-theatre) on the development of life skills among kindergarten children in favor of the post-theatre experimental group Theater In favor of both sexes, there is a statistical difference between the experimental and control groups in the puppet theater posttest. Since the arithmetic mean of the post hoc test for children's theater in the experimental group (24.1304) is larger than the post hoc test for children's theater in the control group (20.7391), it indicates that the difference is of interest Wandy is an experimental group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

یه‌كه‌م: سه‌رچاوه‌ی كوردی

ئەحمەد، كەیفی، (2018). شانۆو شانۆی منداڵان، دەزگای چاپ و بڵاوكردنەوەی ئاڵای ڕووناكی، تاران.

بۆكانی، سابر، (2020): میتۆدی توێژینه‌وه‌ی زانستی، چاپخانه‌ی چوارچرا، سلێمانی.

عبدالقادر، كه‌یفی ئه‌حمه‌د ، (2018): شانۆ و شانۆی منداڵان، ده‌زگای چاپ و بڵاوكردنه‌وه‌ی ئاڵای ڕووناكی، سلێمانی.

قادر، رەمەزان حەمەدەمین، (2020). دەروونزانی و پەروەردەو گەشە، چاپخانەی سایە، سلێمانی.

سه‌رچاوه‌ی عربی

بوضرغم، صابر، (2000): خطوات البحث الاجتماعي، دار الافاق الجدیدة، بیروت.

جعارة، رضا "محمد علي" صالح، (2017) : المهارات الحياتية "الاداريە" لدي طلبة المرحلة الاساسيە العليا في المدارس الحكومية في محافظە نابلس من وجهة نظر المديرين و المعلمين، كلية العلوم التربوية، جامعة القدس، فلسطين .

الحورانی، محمود و سرحال، ویترا و العبیدی، محمد الیاس و خلیل، رضا، (2019). مسرح الدمي فی لبنان: ظلال بددت العتمة، المؤسسة العربیة للمسرع الدمي والعراس، لبنان.

الدسوقي، سمیر عبدالمعلیم، (2018): فاعلیة برنامج مسرحي عرائسي في تنمیة بعض الجوانب الشخصیة الاجتماعیة والاخلاقیة لدی الطفل الروچة، رسالة ماجستیر منشورة في مجله‌ الطفولة المبكرة، العدد الثامن والعشرون.

سالم، حنان عبدالرحیم عبدالهادی، (2014) : فعالیە برنامج مقترح فی ضو‌ء نموذج (4-H) فی تنمیە المهارات الحیاتیة و عملیات العلم بمادة العلوم لدی طلبات الصف الثامن الاساسي بغزة، كلیة التربیة بالجامعة الاسلامیة بغزة، فلسطین .

سالم، مهدي محمود، (1998). الاهداف السلوكیة: تحدیدها، مصادرها، صیاغتها، تطبیقاتها، ط3، دار العبیكات، الریاض.

شحاتة، حسن، (2013): رؤية مستقبلية في اعداد التربوي لطفل الروضة، المؤتمر الدولي الثالث (السنوي العاشر)، كلية رياض الاطفال، جامعة قاهرة.

الشمری، هزاع عامر، و الصعیدی، ولید سلیمان، (2017) : تقییم مدی توافر المهارات الحیاتیة في مناهج قسم التربیة البدنیة بكلیة التربیة، جامعة الباحة، مجلة جامعة الباحة للعلوم.

صادق، ا‌مال و أبو حطب، فؤاد، ( 1994). علم النفس التربوی ط4، مكتبة الأنجلو المصریة، القاهرة.

الظاهر، علي جواد، (1970): منهج البحث الادبي، مطبعة العانية بغداد.

عباس، سامي عزيز و حاجم، محمد يوسف، (2011) ؛ منهج البحث العلمي المفهوم والاساليب والتحليل والكتابة ,(جامعة بغداد , جامعة ديالى.

العزاوي، رحیم یونس كرو، (2008): منهج البحث العلمي، دار دجل، المملكة الاردنیة الهاشمیة.

علاوي، محمد حسن، (1994). علم التدریب الریاضي، ط13، بدون مطبعة، القاهرە.

عمر، خالد، (1983): الوضعیة والتحلیل فی البحث الاجتماعي، دار الافاق الجدیدة، بیروت.

قشوة، سمیر( ٢٠٠٦ ).مسرح الطفل الحدیث، دار الفرقد، دمشق، سوریا.

سێیه‌م: سه‌رچاوه‌ی ئینگلیزی

Fredland, Nina M. (2015): "Nurturing healthy relationship through a community -based interactive theatre program "of Community Health Nursing, vol. 27, 8.

Guegnard, Christine (2012): "Girls and boys career representations in lower secondary school: The effect of an interactive theatre plat" Orientation Scolaire et Professinally, vol. 31

چواره‌م: نامه‌‌ی ماسته‌ر و دكتۆرا

ابتسام، شيبان، (2016): سيكولوجية الشخصية في المصرح الجزائري – مسرحية- ياقوت والخفاش لأحمد بودشيشة – انموذجا-، رسالة ماجستير في الادب العربي، قسم اللغة والادب العربي، كلية الاداب واللغات، جامعة العربي بن مهيدي - ام البواقي، الجزائر.

باشی، امال، (2019). البناء الاجتماعي للمهن في الجزائر، دراسة سیوسیو – انثرولوجییة لحرفة الطرز التقلیدي بتقرت، اطروحة دكتوراه منشورة في علم الاجتماع التنظیم، كلیة العلوم الانسانیة، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر.

الحموي، منی، (2010). التحصيل الدراسي وعلاقته بمفهوم الذات (دراسة ميدانية على عینة من تلاميذ الصف الخامس الحلقة الثانية- من التعليم الأساسي في مدارس محافظة دمشق الرسمية، رساله‌ ماجستیر منشورة في مجلة جامعة دمشق، المجلد 26.

شعبان ، ناهد. (2002). مسرح العرائس كمدخل للتثقیف الغذائی لدی أطفال الریاض، رسالة ماجستیر . كلیة التربیة ، جامعة طنطا.

عبدالفتاح، فاطمة مصطفي، (2001): فاعلية مواقف تعليمية مقترحة في تنمية بعض المهارات الحياتية لطفل ما قبل المدرسة، رسالة ماجستير، كلية التربية جامعة حلوان.

عبداللاه، صباح محمود، (2011): فعالیة استخدام مسرح العرائس في تنمیة بعض المهارات الحیاتیة للأطفال المعاقین فكریا، رسالة ماجستیر في التربیة الخاصة، قسم الصحة النفسیة، كلیة التربیة، جامعة الزقازیق.

پێنجه‌م: ئینته‌رنێت

الخیكانی، محمد رضا، (2014). مفهوم المهارة، شبكە جامعة بابل، كلیە الفنون الجمیلة، قسم التربیة الفنیة، رابط الموضوع: http://www.uobabylon.edu.iq/uobcoleges/lecture.aspx

Published

2023-06-03

How to Cite

احمد س. ك., & محمد علی س. ف. . (2023). The Effect of Puppet Theater on the Development of Life Skills Among Kindergarten Children in Sulaimani. Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(1), 964-979. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n1y2023.pp964-979

Issue

Section

Research Articles