The Impact of Internal Marketing Dimensions in Achieving Marketing Excellence for Commercial Banks in the City of Erbil (Bikhal Bank as a model)

Authors

  • Delawar J. Ghareeb Marketing Management Department, Administrative Technical Institute, Erbil, Erbil Technical University, Kurdistan Region of Iraq
  • Ravaz M. Saleh Taher Department of Accounting, Administrative Technical Institute, Erbil, Erbil Technical University, Kurdistan Region of Iraq

DOI:

https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp290%20-%20299

Keywords:

internal marketing, marketing excellence, marketing creativity

Abstract

This research seeks to know the extent to which private banks are aware of the dimensions of internal marketing and their impact on the performance of banks to be distinguished in marketing, and that the internal marketing function is concerned with employees and considers them internal customers within an internal market via (SPSS), such for a questionnaire was distributed to obtain the data and its size which was (70) employees of (Bikhal Bank),  The results indicated that there is a positive significant correlation between the dimensions of internal marketing and marketing excellence, as well as the presence of an impact on the dimensions of internal marketing and marketing excellence. Among the most important recommendations reached by the research (the necessity of activating the development and training processes for all employees of the bank, including its importance in achieving marketing excellence and its positive impact on the bank’s performance, and that training allows employees to participate in information, ideas and problems).

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا/ المصادر العربية

- ابوجمعة ،نعيم حافظ ،(2003)،التسويق الابتكاري ،منشورات المنظمة العربية للتنمية الادارية ،القاهرة

- البرواري ،نزار عبد المجيد واحمد محمد فهمي البرزنجي (،2004)،استراتيجيات التسويق لمفاهيم والاسس والوظائف ،دار وائل للنشر،عمان ،الاردن.

- الجياشي ،علي عبد الرضا (،2003 )،حالة الابتكار في المنظمة وانعكاساتها على الابتكار التسويقي وفي الاداء ،دراسة ميدانية من الشركات تكنلوجيا المعلومات الاردنية ،المجلة الادارية للعلوم التطبيقية مجلة 6،العدد3،عمان ،الاردن

- الزيادات ،م.،والعوامرة(2016)،استراتيجيات التسويق ،منظور متكامل ،ط1،دار الحامد للنشر والتوزيع ،عمان

- الضمور ،هاني ،(2005)تسويق الخدمات ،ط3،دار وائل للنشر والتوزيع ،عمان ،الاردن.

- الطائي ،حميد عبد النبي ،(2005)ادارة الضيافة ،مدخل مهني ،مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ،عمان ،الاردن

- العزاوي ،محمد عبد الوهاب واحمد سليمان الجرجري (2012)،ثقافة المعلومات والاتصالات لمدخل تحقيق التميز التسويقي دراسة تحليلية لشراء عينة من المسؤولين في عدد من المصارف الحكومية والاهلية في محافظة نينوى ،بحث مقدم الى مؤتمر السنوي الحادي عشر ،ذكاء الاعمال واقتصاد المعرفة 23-26نيسان ،عمان ،الاردن .

- حسن ،الهام فخري ،(2003)التسويق بالعلاقات الملتقى العربي الثاني ،التسويق في الوطن العربي ،قطر .

- طاهر ،ناجحة محمد (2006)،الابداع بالمزيج التسويقي واثره في تحقيق التفوق التسويقي ،دراسة حالة شركة الوسام لمنتوجات الالبان والمواد الغذائية ،رسالة ماجستير ،كلية الادارة والاقتصاد جامعة الكوفة .

- معلا، ناجي ورائف توفيق (،2005)اصول التسويق، مدخل تحليلي، ط3، دار وائل للنشر، عمان الاردن.

ثانيا / المصادر الأجنبية

- Adrin Payne ,The Essence Of Services Marketing ,(New york :Prentice Hall C0.,1993).

at : WWW.emeraldinsight.Com.

- Caruana,Albert & Calleya,peter,(1998)"The Effect Of Internal marketing On Organizational Commitment Amony Ratail Bank Maragers". Internaional Journal Of Bank Marketing .v01.16.No.3

- Chany,S.Ching &chany .C.Hae.(2009)",Perceptions Of Internal Marketing and Organizational Commitment by Nurses" Journal Of Advanced Naricing ,vo.65,No.1, Available at .WWW.emardldinsight.Com

- David Ballantyue, 1995)internal Networks For Internal Marketing ,journal of Marketing Mangement,vol.13.No,

- Farzad,atousa,nahavandi,nasim&caruana,(2008),the effect of Internal marketing on organization ommitant Iranian Hotels ,American journal of Applid sciences ,v01.5,no.11,.Available at: WWW.emeraldinsight.Com.

- parasurman,v.,A.,zeithmad,LL,Berry,Accentual moded of Service Quality &it is Implementation for future research, Journal of marketing ,Vol.,(49)Autumn.1985.

- Ratiq,m.& Ahmed,R.k(1993),"The scope Of Internal Marketing : Detining The Boundary Bettween Marketing And Human Resource Mangentnt Journal of Marketing Management,Vol,q.Available

Published

2023-10-01

How to Cite

غريب د. ج., & صالح طاهر ر. م. . (2023). The Impact of Internal Marketing Dimensions in Achieving Marketing Excellence for Commercial Banks in the City of Erbil (Bikhal Bank as a model). Polytechnic Journal of Humanities and Social Sciences, 4(2), 290 - 299. https://doi.org/10.25156/ptjhss.v4n2y2023.pp290 - 299

Issue

Section

Research Articles